ANMELDERTRØBBEL: TripAdvisor klarer ikke å kaste ut falske anmeldelser, mener italienske myndigheter. Nå har selskapet fått en halv million euro i bot.
ANMELDERTRØBBEL: TripAdvisor klarer ikke å kaste ut falske anmeldelser, mener italienske myndigheter. Nå har selskapet fått en halv million euro i bot.

TripAdvisor bøtelagt for falske anmeldelser

Må betale 500.000 euro for publisering av villedende informasjon.  

Italienske forbrukermyndigheter har ilagt TripAdvisor en bot på 500.000 euro, over 4,5 millioner kroner, for publisering av villedende informasjon. Etter sju måneders etterforskning konkluderte italienske forbrukermyndigheter med at TripAdvisor ikke gjør nok for å hindre at falske anmeldelser blir publisert. Etterforskningen startet på grunn av klager fra både forbrukere og hotelleiere i Italia, skriver VG, som siterer britiske The Telegraph.

TripAdvisor er verdens største reisenettsted, med rundt 300 millioner besøkende hver måned. Nettstedet anker boten, opplyser selskapet til The Telegraph.

– Våre systemer og prosedyrer er svært effektive i å beskytte forbrukerne mot et lite mindretall som prøver å lure systemet. Vi mener bestemt at TripAdvisor er en positiv kraft både for forbrukere og serveringsbransjen, uttaler nettstedet overfor The Telegraph.

Det britiske svaret på Forbrukerombudet, Advertising Standards Authority (ASA), etterforsket TripAdvisor i 2011 og 2012. Da kom det fram at flere nettsteder og frilansskribenter tilbyr åpent å skrive falske brukeranmeldelser.

I fjor innrømmet en toppleder i en av verdens største hotellgrupper at han hadde skrevet dusinvis av glødende positive vurderinger av eget firma, og negative om sine konkurrenter. Vurderingene ble ikke fjernet før The Telegraph kontaktet TripAdvisor. 

Det norske Forbrukerombudet har ikke gransket TripAdvisor.

– Vi har ikke mottatt klager på dem. Det er sjelden folk klager på skjult reklame, de vet jo ikke at det er der, sier forbrukerombud Gry Nergård til VG. 

Scandic med Funkis-takeover

I forbindelse med FNs internasjonale dag for funksjonshemmede, gjentok Scandic Hotels fjorårets suksess med «Funkis takeover». Fem mennesker med nedsatt funksjonsevne overtok stillinger på Scandic Ørnen og Scandic Flesland Airport for én dag. Målet er å sette søkelys på mangfold og bidra til et mer inkluderende arbeidsliv. Les hele saken

Til toppen