Gammel Opland vil erobre verden

Den er en soleklar ener på akevitt-markedet i Norge, men nå er tiden inne for en internasjonal lansering av kronjuvelen Gammel Opland.

Publisert

Laks, ost og kokkekunst har for lengst satt det nordiske kjøkkenet på verdenskartet, og akevitten har inntatt noen av verdens beste barer i New York, Berlin og Paris. Tiden er med andre or inne for en sterkere internasjonal satsning og gårsdagens storstilte relansering av Gammel Opland markerer dette.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Og det er ikke hvem som helst Arcus ønsker å måle krefter med.

GJESTER: Blant gjestene på lanseringen var Arcus-eier Stein-Erik Hagen og landbruks- og matminister Jon Georg Dale. Her i munter passiar med Arcus-sjef Kenneth Hamnes.

– Ambisjonen med relanseringen er å etablere Gammel Opland som en premium merkevare i utlandet, i direkte konkurranse med eksklusive single malts eller cognac, sier konsernsjef i Arcus, Kenneth Hamnes.

Han er sikker på at Oplands runde og komplekse smak vil falle i smak også i utlandet.

– I tillegg til at akevitten har fått en renessanse i Norge, opplever vi økende interesse for akevitt i utlandet. det er spesielt tyskere og amerikanere som har oppdaget den nordiske drikken, fortsetter Hamnes.

Moden for større oppgaver

KREATØREN: Ivan Abrahamsen er Master Blender i Arcus og har sin signatur på flaskene.

Og Arcus bør ha gode forutsetninger for å lykkes i utlandet. Gammel Opland har lenge vært den mest populære akevitten blant nordmenn og har ligget helt i toppen av salgslistene til Vinmonopolet over flere år.

Den ekstra lange modningsprosessen på 24 måneder gir Gammel Opland en rund smak og kompleksitet som skiller seg fra andre akevitter.

Mannen som har satt sin signatur på flasken, master blender Ivan Abrahamsen, mener Gammel Opland bør nytes året rundt.

–Mange forbinder akevitt og Gammel Opland med jul, men dette er en akevitt som kan nytes i stedet for cognac eller whisky. Og selvsagt er den god til tradisjonsmat og særlig lutefisk, sier Abrahamsen.

Nytt design

Årvåkne lesere har allerede sett at det er noe nytt med utseendet. For å gjøre Gammel Opland klar for utlandet, fikk det London-baserte og velrenomerte designbyrået Stranger & Stranger oppdraget med å gir den tradisjonsrike flasken et nytt ansikt. Byrået har tidligere laget design for andre anerkjente brennevinsprodusenter som Martini og Jack Daniels, men dette er første gang de får bryne seg på akevitt.

NYTT DESIGN: Målene med det nye designet er blant annet å utstråle kvalitet, tradisjon, håndverk, "det norske" og stolthet. Legg merket til at ordet "Gammel" er borte. Det gjelder på de internasjonale flaskene.

NB: Saken fortsetter under bildet!


– Dette var en unik mulighet for oss. Det er ikke alltid man får mulighet til å bruke kreativiteten sin på denne måten når man skal jobbe med tradisjonsrike og etablerte merker som Gammel Opland, forteller direktør i S & S, Ivan Bell.

– LYKKE TIL: Landbruks og matminister Jon Georg Dale ønsket lykke til med den internasjonale lanseringen.

Hele Gammel Opland-porteføljen, med Gammel, Edel og Single Cask-variantene har fått nytt design. Flaskene har fått et moderne utseende som skal treffe både nordmenn og akevittelskere over hele verden. Samtidig beholder alle variantene mange av sine karakteristiske trekk, slik at Gammel Opland fortstatt føles kjent for alle dem som har et sterkt forhold til den folkekjære akevitten.

– Noe av det beste

En som gleder seg til å følge Gammel Oplands ferd i det store utlandet er landbruks- og matminister Jon Georg Dale. Han ryddet i timeplanen og stilte på kort varsel da han fikk invitasjonen.

– Både norsk landbruk generelt og også Gammel Opland, har i alle år hatt veldig gode tradisjoner på produksjon, men de har ikke nødvendigvis vært like sterke på eksport. Men vi har stolte tradisjoner her i form av et av de beste produktene som finnes, så det er gode forutsetninger for å lykkes i utlandet. Jeg ønsker dere i alle fall det beste for fremtiden, sa Dale til de fremmøtte.

Powered by Labrador CMS