Vil ha sunnere burgere

Et treårig forskningsprosjekt skal få grønnsakene inn i burgeren. Målet er å tilsette opp mot 50 prosent grønnsaker.

«GRØNTiKJØTT» er et treårig forskningsprosjekt av typen innovasjonsprosjekt i næringslivet, eid av matprodusenten Ådne Espeland AS og finansiert av Norges forskningsråd og bedriftspartnere.

Målet med prosjektet er å utvikle nye typer kjøttprodukter som:

- Inneholder ulike typer grønnsaker, også restfraksjoner.

- Har høy sensorisk kvalitet (smaker godt, lukter godt og har god tekstur)

- Er mikrobiologisk trygge

- Er sunne

- Har forbrukeraksept

Ådne Espeland AS – selskapet bak matmerket Jæder - er stolt prosjekteier. Siden 1896 har Espeland-familien drevet matforedling på Jæren i Rogaland. Nå er det tredje generasjon Espeland, Gabriel og Noralf, som driver selskapet med rundt 70 ansatte. De har på ingen måte til hensikt å hvile på gamle laurbær. I august 2015 åpnet selskapet den flunkende nye Jæderfabrikken. Og nå er de altså i gang med å utvikle nye og bærekraftige produkter sammen med forskningsmiljøet i Nofima.

Høy andel grønnsaker

– Den overordnede ideen for prosjektet er å utvikle bærekraftige og sunne hverdagsprodukter bestående av kvernet kjøtt med en høy andel grønnsaker. Hvis dette lykkes og blir en suksess i markedet, vil det være et viktig bidrag for å øke grønnsaksinntaket i befolkningen, sier ernæringsrådgiver i matforskningsinstituttet Nofima, Ida Synnøve Grini.

Forbrukere som «ikke liker grønnsaker» kan få dem i seg likevel, og økt andel grønnsaker i ulike typer måltider vil kunne gi et viktig bidrag til folkehelsa.

Dagens matproduksjon genererer store mengder spiselige restråstoff, som i stor grad går tapt som avfall.Dette restråstoffet kan utnyttes og dermed utgjøre en merverdi både i økonomisk og bærekraftig forstand. Ved produskjon av frosne grønnsaker, blir det mye som må sorteres ut på grunn av «feil» størrelse og form. Dette er råvarer som prosjektet har som mål å utnytte i det nye konseptet.

Bredt sammensatt

Prosjektgruppen til GRØNTiKJØTT» er bredt sammensatt.I tillegg til Espeland og Nofima, deltar Norrek Dypfrys AS, som produserer frosne bær, frukt og grønnsaker og Arne B. Corneliussen AS (ABC) på råvaresiden, og ferdigmatprodusenten Fjordland AS og Fjordkjøkken AS, som produserer Fjordland-maten, hotellkjeden Nordic Choice, Animalia, som er et ledende fag- og utviklingsmiljø innen kjøtt- og eggproduksjon og Gdansk Tekniske Universitet i Polen.

I tillegg til å jobbe med nye, smakfulle produktkonsepter, har prosjektet forskningsmessig fokus på optimal forbehandling av grønnsaker og restråstoff før disse tilsettes kjøttet og på helsemessig kvalitet som for eksempel biotilgjengelighet av naturlige næringskomponenter i grønnsakene.

– Et uhyre spennende prosjekt å jobbe med. At en enkeltstående bedrift kan få i gang et slikt prosjekt og at industri og forskning kan jobbe innovativt sammen på denne måten - og bidra til kunnskapsoverføring begge veier - er svært positivt, mener Ida Synnøve Grini.

Prosjektet kan skape merverdi for både norsk kjøtt og norske grønnsaker. Men: For at det skal bli vellykket må man lykkes med å utvikle produkter som forbrukeren vil ha.

– Det er ikke sunt før det er spist, slår ernæringsrådgiveren fast.

 

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen