FARMOR OG DE ANDRE: Familien De Sousa kombinerer et allerede terroirdrevet vinområde med en biodynamisk arbeidsmåte som fremhever terroiret ytterligere.

Økologisk champagne fra De Sousa

Fra en av Champagnes beste vinmarker, Côte des Blanc, lanseres nå en økologisk champagne på det norske markedet.

Zoémie De Sousa er en hyllest til vinhusets farmor, og Cuvée Précieuse Grand Cru Blanc de Blancs er laget på 100 % Chardonnay fra fem Grand Cru-vinmarker. Champagnen beskrives best som moden sitrus med tydelige mineraler, kremet mousse og frisk syre.

Familien De Sousa kombinerer et allerede terroirdrevet vinområde med en biodynamisk arbeidsmåte som fremhever terroiret ytterligere. Siden 2007 har det her pågått et arbeid etter helt biodynamiske prinsipper, og man har lykkes med å skape en spennende, men også sunn balanse mellom vinstokker og jordsmonn. Arbeidet har også resultert i viner der terroir og mineraler har et stort innslag i smaksprofilen.

Zoémie De Sousa Cuvée Précieuse Grand Cru Blanc de Blancs er en økologisk champagne basert på 100 % Chardonnay. Vinen er utelukkende produsert på druer fra de fem Grand Cru-vinmarkene i Côte des Blanc, nemlig Avize, Carmant, Oger, Le Mesnil sur Oger og Chouilly. Den høye kvaliteten på jorden og renheten i kalken øker mineraliteten og gir friskhet og livfullhet til vinen.

– De Sousa tilsetter 30 % reservevin som har væt lagret på eikefat, for å gi en større kropp og fyldigere smak til denne fine og elegante champagnen. Før champagnen slippes på markedet får den aldres på flasken i minst 24 måneder, noe som også bidrar til fylden i vinen, sier Lars Sagen, Country Manager i Arvid Nordquist.

Fargen er lyst gyllen med en duft av sitrus i mineralstil, sammen med hasselnøttoner og diskret frukt. Smaken er ung, sammen med tydelige mineraler, moden sitrus og stenfrukt med en kremet mousse og frisk syre. Ettersmaken er lang og behagelig. Champagnen passer bra som aperitiff eller til å nytes sammen med retter av fisk og skalldyr.

Champagne De Sousa har 9,5 hektar i sitt eie, og vinhuset drives i tredje generasjon. Vingården har aner fra 1890, men selskapet ble ikke startet før på 50-tallet av foreldrene til Erick De Sousa, som i dag driver vinhuset videre sammen med sine tre barn. Zoémie De Sousa er vinhusets nyeste varemerke og er utviklet av Erick De Sousas tre barn. Serien er en hyllest til deres farmor, og navnet kommer fra matriarken i familien. Arbeidet med serien startet i 2004, og vinene er laget av søsknenes egne vinranker på gården. Visjonen er at de ved hjelp av vinene skal få en bredere målgruppe til å få øynene opp for champagnene.

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen