NY MANN: Martin Andresen er kommersiell direktør for Amerikalinjen.
NY MANN: Martin Andresen er kommersiell direktør for Amerikalinjen.

Mønstrer på Amerikalinjen

Den erfarne hotellmannen Martin Andersen blir kommersiell direktør på Amerikalinjen.

Etter 16 år i utlandet vender Martin Andersen hjem til sin barndomsby Oslo for å bidra til å sette Amerikalinjen på det nasjonale og internasjonale hotellkartet.

Martin Andersen har sin utdannelse fra Swiss School of Tourism & Hospitality Management i Sveits. I løpet av de siste 10 årene har han opparbeidet seg arbeidserfaring fra legendariske The Plaza og Waldorf Astoria i New York. Den siste jobben var som salgsdirektør på Beverly Hilton i Los Angeles.

- Det er med en enorm glede jeg trer inn i stillingen som kommersiell direktør på et av de største prestisjeprosjektene i Norge på flere år. Målet er at Amerikalinjen skal bli hovedstadens nye sosiale knutepunkt med byens absolutt beste beliggenhet. Vi ønsker å være med å utvikle Jernbanetorget til et sted der folk møtes og tilbringer tid sammen. Jeg ser frem til å forvalte de utallige historiene som lever i veggene på Jernbanetorget 2, sier Martin Andersen.

Utnyttelse av digitale plattformer

Martin Andersen får ansvar for alt det kommersielle arbeidet til Amerikalinjen. I tillegg til tradisjonelt salg og markedsføring, vil distribusjon og effektiv utnyttelse av ulike digitale plattformer være en viktig del av hans ansvarsområde. 

- Martin bringer med seg en uvurderlig erfaring inn i prosjektet vårt. Jeg er stolt og glad over at vi har klart å lokke han hjem til Norge, sier hotelldirektør Wilhelm Hartwig. Martin har en fantastisk driv og et ekstremt velutviklet kommersielt hode. Hans erfaring fra flere high-end hoteller i USA kombinert med hans norske bakgrunn gir han en unik tilgang til å forstå og relatere seg til gjestene vi ønsker å nå, så vel som produktet vi ønsker å skape med Amerikalinjen. For 100 år siden dro nordmenn i hopetall over Atlanterhavet på jakt etter sine drømmer. I dag vender mennesker mot Oslo og Norge. Martin er et godt eksempel på dette, avslutter Wilhelm.

Martin tiltrådte sin stilling i slutten av april og vil inngå i hotellets ledergruppe.  

Fakta om Amerikalinjen:

Åpner i mars 2019

Hotellet får 122 delikate rom og suiter

Hotelldirektør Wilhelm Hartwig

Opprinnelige bygge arkitekter er Andreas Bjercke og Georg Eliassen som sto ferdig i 1919

Arkitekt for ombyggingen av huset til hotell er Kritt Arkitekter

Finske Puroplan står for interiøret

Gårdeier: Sparebank 1 Forsikring

Operatør: Nordic Hotels & Resorts

Til toppen