Lysholm No52 vant designpris

En av Norges eldste merkevarer gikk i helgen helt til topps i en av Nordens største designkonkurranser, Visuelt.

Med sin elegante og nordiske kjølighet danket akevitten Lysholm No52 ut konkurrentene i kategorien Pakningsdesign Drikkevarer.

– Designet skal bygge opp under strategien om at akevitt er «Nordens gin», og det gjør den elegant. (…) Vi tror flasken vil skape nye markeder og flytte seg fra fryseboksen opp til baren – akevitt er plutselig gått fra å være en høytidsdrikk til en cocktaildrikk», står det blant annet i juryens kommentarer. (Les hele begrunnelsen nederst.)

Fornøyde vinnere

Lysholm er en av Norges eldste merkevarer, og i vår presenterte Arcus det nyeste tilskuddet i serien Botanisk Aquavit Lysholm No52 – en akevitt som egner seg spesielt godt til cocktails. Kategorisjef for norsk akevitt i Arcus, Romain Jourdan, er svært fornøyd med prisen.

– Lysholm No52 er en av de største innovasjonene innen akevitt i vår tid, og det skal man både kunne se og smake. Å få denne designprisen viser at vi har truffet på designuttrykket, og det er vi utrolig glade for, sier han.

Konseptet og flasken har blitt til i samarbeid med designduoen OlssønBarbieri. Flasken har en arketypisk og ren geometrisk form inspirert av apotek- og kjemiflasker som vekker assosiasjoner til eksperimentering og miksing.

– Det har vært utrolig givende og gøy å jobbe med OlssønBarbieri (bildet). De har virkelig forstått produktet og klart å beholde Lysholms sjel, samtidig som de har gitt akevitten en innovativ og trendy utseende, forklarer Jourdan.

Henrik Olssøn, designer og parter i Olssøn & Barbieri, er glad for den tilliten de har fått hos Arcus.

 

-Dette har vært et veldig spennende prosjekt for oss å jobbe med. Vi har fått lov til å revitalisere en gammeldags kategori med en helt ny og tidsriktig design. Arcus har turt å tenke utenfor faste rammer, og gitt oss mulighet til å tenke fritt. Det betyr mye å få denne annerkjennelsen, sier han.

I full fart opp på cocktail-himmelen

Lysholm No52 har hatt kort levetid på markedet, men det er allerede flere cocktailbarer i Norge som har tatt akevitten i bruk. Emballasjen har likhetstrekk med en premium gin, og dette skal være med på å inspirere kjøperen til å bruke akevitt som ingrediens i drinker.

Produktet er et resultat av at akevitt har fått en ny renessanse, spesielt i drinker og cocktails.

– Dette er fremtiden for akevitt. Vi ser at cocktails er i vinden, og at akevitt stadig oftere blir omtalt som en god ingrediens å bruke i cocktails. Dette ser vi særlig i foregangsmarkedene i USA og Storbritannia. Dette er en posisjon ingen andre norske akevitter har og Lysholm No52 har en gylden mulighet til å ta eierskap til den, legger Romain Jourdan til.

– Lysholm No52 er foreløpig kun lansert i Norge, men vi har allerede fått flere henvendelser fra aktører utenfor landegrensene som er interessert i akevitten, avslutter Jourdan.

Juryens begrunnelse

Designet skal bygge opp under strategien om at akevitt er «Nordens gin», og det gjør den elegant. Flasken benyttes som kommunikasjonsmedie ved å kontrollert låne for språket fra gin-kategorien og samtidig få frem en nordisk kjølighet. Godt håndverk som vil hevde seg i sitt segment og som gir en visuell opplevelse som inviterer til en smaksopplevelse. Vi tror flasken vil skape nye markeder og flytte seg fra fryseboksen opp til baren – akevitt er plutselig gått fra å være en høytidsdrikk til en cocktaildrikk.

Om Visuelt

Visuelt er en årlig konkurranse og festival som samler den kreative bransjen til fagdager og prisutdeling. Visuelt så dagens lys i 1993 og arrangeres av Grafill. Fagjuryen består av 25 profesjonelle utøvere som kårer vinnerne.

 

Ringrev til Miele

Anders Kjekstad er ny norgessjef for Miele fra august 2017. Miele står for tiden øverst på nordmenns ønskeliste, og det selges flere Miele-produkter i Norge enn i nærmest alle andre land. Les hele saken

Til toppen