Det er gode grunner til den gode stemningen på standen til Rørosmeieriet. Til venstre Elin Norvik og til høyre salgssjef Dagfinn Pedersen.
Det er gode grunner til den gode stemningen på standen til Rørosmeieriet. Til venstre Elin Norvik og til høyre salgssjef Dagfinn Pedersen.

Meierieventyr fra Røros

I 2001 ble Tine-meieriet på Røros lagt ned. 13 år senere leverer de produkter til kokkeliten i Norge. – Et lite eventyr, ifølge salgssjef Dagfinn Pedersen. 

Røros-meieriet er historien om Tine-meieriet som ble lagt ned i 2001. Da beslutningen var et faktum tok imidlertid noen av de ansatte over med edruelige planer om å produsere økologiske produkter for det lokale markedet. Men planer har som kjent en tendens til å bare være planer, og realiteten har blitt en ganske annet.

Kompromisser aldri

Den tidligere eieren Tine, eier fortsatt rundt 10 prosent, og i utgangspunktet skulle de være en fødselshjelp for dra i gang prosjektet. Ingen legger skjul på at det var noen tøffe år i starten, men de siste årene peker alt av piler i riktig retning, sier Pedersen. Men hvorfor har det blitt en suksess?

– Kombinasjonen av at det de sådde den gangen fortsetter å gro, men også at vi aldri har kompromisset. Vi har et mål om å smake bedre enn konkurrentene og i tillegg ha kort vei fra ku til meieri.

Slikt legges merke til av profesjonelle ganer og det er ikke hvem som helst Rørosmeieriet har fått på kundelisten. Maemo, Credo, Kolonihagen og Renaa er alle blant mottakerne og de gir de beste skussmål.

Og begynner først profesjonelle aktører med stor gjennomslagskraft å benytte seg av enkelte varer, så bruker det å spre seg.

Priser

I tillegg hjelper det selvsagt at Røros-smør ble kåret til årets meieriprodukt i 2013. Sånt kan selv ikke de store kjedene lukke øynene for.

– Nå har kjedene fått øynene opp for oss. Og ikke bare øynene, de har også åpnet dørene og sluppet oss til. Du vet, vi har gått fra en mygg i meieribransjen, eller et eksotisk innslag i meierihylla, til en litt plagsom lillebror. Det er en rolle vi koser oss med, for vi har ikke som mål å ta opp kampen med de store, sier Pedersen entusiastisk.

Ikke bare Røros-Dagros

Skjønt, de er ikke så små lenger og har gått fra rundt 20 millioner i omsetning i 2010 til over 70 millioner i år. Og større kan det bli. I år merker de for første gang en så stor vekst på enkelte produkter at de ikke klarer å levere nok. Derfor har de også måtte se utenfor selve Røros i jakten på økologiske gårder. For alt er fortsatt 100 prosent økologisk produsert. Kapasiteten på hjemmebane er sprengt, så økologiske gårder fra Melhus i nord til et stykke nedover Østerdalen får sin del av kaka.

Men fortsatt produseres alt i Røros. Tjukkmelk, rømme, melk og smør. Til neste år øker de sortimentet med en Yoghurt naturell. Hvem vet hvor eventyret ender?

 

Til toppen