Feter seg opp i Aberdeen
Det er stor oppslutning om delegasjonsreisen for matklyngen til Aberdeen, og de 35 plassene forsvant på kort tid da påmeldingen gikk ut.
Dermed måtte Måltidets Hus og Greater Stavanger straks skaffe ekstra hotellrom og flybilletter til de som ønsket plass.
- En ønskesituasjon som viser at vi har truffet godt med våre bedriftsbesøk i Aberdeenregionen. Vi reiser for å se nærmere på såkalt oppskalering. Det betyr at vi skal lære mer om hvordan små produsenter har lykkes med å øke produksjonen sin slik at de får innpass i dagligvarekjeder og hotell- og restaurantmarkedet, sier Ellen Math Henrichsen som leder matklyngen NCE Culinology i Måltidets Hus, i en pressemelding
Sammen med Greater Stavanger står Måltidets Hus bak reisen som har med en rekke representanter for matprodusenter, i tillegg til folk fra UiS, Innovasjon Norge og kommunene på Jæren.
- For oss som driver med å skape kvalitetsmat for folk flest er Storbritannia et viktig marked å følge med på, sier Henrichsen. Hun peker på at Storbritannia har det aller tøffeste forhandlingsklimaet i Europa når det gjelder dagligvarehandel. – Mange av modellene som utvikles der blir kopiert av norske dagligvarekjeder, og dette påvirker oss og våre partnere i matklyngen NCE Culinology. Det blir derfor interessant å høre hva produsentene kan dele av suksesshistorier og inspirasjon. Mye av dette tar vi med oss hjem og setter ut i livet her, sier Ellen Math Henrichsen.
- Stavangerregionen og Norge har gjennom en årrekke hatt et nært politisk og industrielt samarbeid med Aberdeen på grunn av energiindustrien. Når vi nå jobber videre strategisk ved å bygge på disse alliansene mot et nytt forretningsområde vil det gagne begge parter. Målet er at matklyngens partnere skal få til gode modeller for å oppskalere, sier Tone Grindland Gustafsson i Greater Stavanger.
