Tilbyr luksus til lavpris
|
Sinclair Beecham har startet et hotell som han selv kunne tenke seg å bo på. Nå håper han å etter hvert kunne utvide til flere hoteller i Storbritannia. |
- Fyller et behov
I stedet for å fylle minibaren på rommet med sjokolade og alkohol, selger han varer til butikkpriser i kiosken i resepsjonen. På rommet får gjestene gratis vann og melk, samt en lett frokost servert i en pose på døren. Restauranten som ligger i samme bygg, har andre eiere, men er selvfølgelig tilgjengelig for hotellets gjester. - Bor man midt i London, er det mindre interessant å spise på hotellet. Det er så mye annet å oppleve! mener Beecham. Og selv om enkelte luksuselementer er strippet bort, har ikke hotellet spart på verken design eller kvalitet, noe som fortsatt gir en følelse av luksus. Redaktør Mark Hayes i det britiske hotellmagasinet H tror denne nye formen for lavprisluksus vil dekke et behov i markedet. - I London har markedet lenge vært dominert av luksuriøse femstjernershoteller og billig ”bed & breakfast”. Men med økt designbevissthet hos folk flest, åpner det seg et nytt marked for mellomløsninger. Folk spytter gjerne i litt ekstra penger for å ha et stilig sted å bo. Også valg av hotell brukes nå for å uttrykke ”hvem man er”, sier Hayes. Han mener at det sterke hotellmarkedet i Storbritannia de siste årene har gitt rom for eksperimentering med nye konsepter. - Jeg har tro på at ”edited luxury”-hoteller kan fungere. Hovedsakelig vil det være de aller billigste hotellene som mister kunder til denne nye typen overnattingssteder, tror Hayes.
Økende designbevissthet
Bill Cotton, direktør i bransjeorganisasjonen British Hospitality Association ser store muligheter i et eksploderende hotellmarked. - Markedet i London er det sterkeste vi noen gang har sett. I løpet av de neste fem årene vil det bli bygget 10.000 nye rom, sier Cotton. Han forteller at lavpriskjedene i Storbritannia har ekspandert voldsomt de siste ti årene og gått fra 5.000 til 100.000 rom. Nå tror han denne delen av markedet begynner å bli mettet, og at tiden er kommet for hoteller som satser på å være mer luksuriøse og unike, men fortsatt til rimelige priser. - Spesielt etter hvert som folk flest blir mer og mer opptatte av smart design og å kunne bo på overnattingssteder som skiller seg ut, sier direktøren i bransjeorganisasjonen.
![]() |
Norske Cecilie Knudsen (t.h) og Haldis Sagvolden jobber i resepsjonen på Hoxton Hotel. Siden rommene ikke har minibar, selges alkohol og kioskvarer her, mens prisene holdes på butikknivå. |
Hoxtol Hotel er bygget på en gammel parkeringsplass, men interiøret følger den industrielle stilen som passer til området rundt. Dessuten har Sinclair Beecham valgt å holde en naturlig og avslappet atmosfære, der resepsjonistenes uniform består av jeans og Converse-sko. - Det er laid back, og gjestene er kjempefornøyde, forteller norske Haldis Sagvolden som jobber i resepsjonen. Sammen med Cecilie Knudsen er hun på utveksling fra hotellskole i Sveits. - Hyggelig å kunne få praksis fra et hotell som dette. Det er litt annerledes, mener Cecilie. Sinclair Beecham legger humoristisk til at smilende, norske jenter i resepsjonen også er bra for imaget. Uansett har han nådd målet sitt om å holde gjestene fornøyde, hotellet har vært så å si fullt siden det åpnet i september. Rom som blir til overs leies ut som kontorer på dagsbasis. Men kampanjer som blant annet har lokket med rompriser ned til £1 per natt har gjort sitt til å fylle opp hotellet. - Gjestene er både forretningsfolk, vi ligger kun fem minutter unna businesstrøket i City, og også turister. Området og designet tiltrekker seg kanskje først og fremst unge folk, men selv ville jeg ha elsket å bo her, og det er også poenget mitt, sier 48-åringen. Han er nøye med små detaljer, som at vinduene på rommene skal kunne åpnes, og at det ligger et stort stykke såpe på hvert rom. Detaljer som er personlig viktig for ham som gjest. - Vi er avhengig av høyt belegg for å tjene penger på dette, men det er jeg ikke bekymret for. Hotellet vil være lønnsomt fra første stund. Trikset er å få gjestene til å ville komme tilbake, og det gjør vi ved å ikke irritere dem med tullete småutgifter, sier Beecham.