LOVER NYHETER: Kommunikasjonsdirektør Erlend Ellingsen i Maribel går langt i i å love store nyheter i 2020.

FEM KJAPPE MED:

LOVER NYHETER: Kommunikasjonsdirektør Erlend Ellingsen i Maribel går langt i i å love store nyheter i 2020. (Foto: Jesper Rais)

Erlend Ellingsen

Erlend Ellingsen, kommunikasjonsdirektør i Maribel (konsernet som eier First Hotels) lover store nyheter i 2020.


1. Hva er du mest fornøyd med å ha gjort, eller fått til, yrkesmessig i 2019?

– For et år siden gjennomførte vi en sammenslåingen mellom selskapene First Hotels (m/søsterselskaper) og driftsorganisasjonen Belvar. I slike prosesser er det mye som skal klaffe og mye som trenger tett oppfølging. Jeg er fornøyd med at vi fikk gjennomført dette uten å miste oss selv på veien; at vi klarte å lage et nytt konsern som tok med seg det beste fra hver leir og som i dag har potensial til å bli et stort hotellkonsern i europeisk målestokk.  

2. Hvilke forventninger har du til 2020 i din bransje?

– Vi er nå et konsern med drift av hoteller i 12 land, så forventningene er ulike til forskjellige destinasjoner. Hvis vi tar utgangspunkt i Skandinavia, så tror jeg på en fortsatt vekst i et historisk sterkt hotellmarked. Vi ser en enorm interesse for etablering av nye hoteller, men til nå ser det ut til at markedet har absorbert kapasitetsveksten bra. Selvsagt er det byer og markeder som vil bli utfordrende i tiden som kommer, men dette vil kun skjerpe aktørene i bransjen.

3. Hvilke arbeidsoppgaver er det du gleder deg mest til med det nye året?

– Vi kommer med store nyheter snart, sannsynligvis allerede inneværende kvartal. Da, Eskil, da skal vi snakke sammen.  

4. Gi en positiv hilsen til noen i hotellbransjen/restaurantbransjen som fortjener det.

– Det er mange i bransjen som fortjener en honnør, ikke minst hele organisasjonen jeg jobber for. Kan jeg nevne to, må det bli grunnlegger av First Hotels, Asmund Haare, som nylig gikk av som konserndirektør i Flying Elephant. Han har gjort en formidabel jobb for skandinavisk hotellindustri, og vil fortsette dette arbeidet som aktiv styreleder i konsernet. Deretter vil jeg berømme teamet som etablerte Amerikalinjen. De har skapt et hotell med fantastisk atmosfære i stilrene, klassiske omgivelser.  

5. Hva bør hotellmagasinet.no skrive mer om i 2020?

– Først vil jeg takke for den jobben dere gjør for hotellindustrien! Ekstremt viktig i disse tider med uavhengige aktører som klarer å se på bransjen utenfra, men samtidig med kunnskap om den. Skal jeg etterlyse noe, så vil det være flere saker som ser forbi fyndordene fra hotellselskapene og som fokuserer på hvilke produkter bransjens aktører virkelig leverer. Vi er glad i å omtale oss selv som en innovativ bransje, men det er fint lite nyvinninger i de aller fleste hotellprosjektene de kommende årene. Joda, vi har gått over til å bli en bransje hvor teknologi er essensielt, men jeg opplever at dette først og fremst er kastet på oss – ikke utviklet av bransjen selv. Vi har tatt grep fordi vi ikke vil miste inntekter, ikke fordi vi genuint ønsker å utvikle teknologien for både gjestens og vårt beste.     

Til toppen