FRA FRIØSR TIL HOTELLSJEF: Bodøværingen Janita Waagen er utdannet frisør, men har også jobbet med salg innen hotellbransjen. Nå er hun sjef for Smarthotel i byen.

Knallstart for byens nykommer

Drømmebelegg for den ferske hotellsjefen. 

Publisert Sist oppdatert

Smarthotel Bodø:

Hotellsjef: Janita Waagen (36).

Antall rom: 161.

Eier: Smarthotel i Stavanger.

Annet: Åpnet september 2022

BODØ: 

For snart et år siden åpnet Smarthotel Bodø med 161 rom og sju ulike romkategorier i en by hvor det i lang tid har vært mange ledige hotellsenger og lav rompris sammenlignet med andre norske storbyer.

Midt i et kryss hvor det tidligere lå en parkeringsplass - og bare et langskudd unna hvor Hurtigruta legger til kai - ligger Bodøs «billig»-hotell.

MIDT I KRYSSET: Smarthotel Bodø er snart ett år gammel, men har rukket å markere seg allerede i Bodø-markedet.

– Vi var forberedt på at det kunne bli tøft med et nytt konsept, og i starten rekrutterte jeg ansatte som tilsvarte et belegg på 20-30 prosent. Det har gått veldig bra siden oppstart. I sommer har vi et snitt på over 80 prosent belegg, sier hotellsjef Janita Waagen (36) til Hotellmagasinet.

Fra frisør til hotellsjef

Vi møter den blide nordlendingen i resepsjonen på hotellet som består av en førsteetasje med to digitale innsjekkautomater, sittegrupper og en kioskautomat. Waagen, som er utdannet frisør, har vært med siden 2020, da hotellplanene startet.

36-åringen hadde kun tre års erfaring fra hotellbransjen som salgssjef fra en konkurrerende kjede i byen da hun startet hos lavpriskjeden.

– Det har vært en kjempefordel at jeg ble tatt med i prosessen før byggingen startet. Det gjorde at jeg ble godt kjent med bygget, sier hun smilende.

Den Stavanger-baserte hotellkjeden, der Kjell Rommetvedt er daglig leder, er nå representert i seks norske byer. 

– Jeg er glad for at vi har fått en så godt start i Bodø. Det har vært en jevn stigning i belegg siden oppstart, og vi ser positivt på fortsettelsen, sier han til Hotellmagasinet. 

Fra Bodø får Janita god støtte fra driftssjef, salgsansvarlig og Revenue-manageren fra hovedkontoret.

LUNT OG LYST: Janita har selv vært med på utformingen av hotellet i byen. Her er det nok av sitteplasser til de besøkende.

– Vi selger oss smart, og tåler langt lavere belegg for å gå i pluss sammenlignet med andre konkurrenter. Siden vi er et enklere hotell er vi også rimeligere. Vi har 40-50 drop-in-gjester hver dag, det er vi veldig fornøyd med, sier Waagen.

Å rekruttere folk til bransjen er det mange som har utfordringer med. Også hotellsjefen. 

Finne ansatte som liker folk

Hun har derfor vært nødt til å tenke kreativt.

– Vi kryssjobber en god del, det vil si at noen jobber på to-tre ulike avdelinger når de er på jobb. Resepsjonisten fra Filippinene startet som ekstrahjelp, men er nå fast ansatt. Kjøkkenansvarlig er egentlig utdannet elektroingeniør. Det er utrolig motiverende å jobbe med folk som har så ulik bakgrunn. Det er viktig å satse på de som vil jobbe, det er så mange fine folk der ute, sier hun.

– Jeg er glad i folk, og det er viktig å finne ansatte som liker folk. Da blir det fort et godt miljø. Hver dag møtes vi til felles lunsj, og vi har kake ved 100 prosent belegg. I tillegg er det egen sosialkomite på huset som sørger for ulike arrangementer.

36-åringen skryter av de andre hotellsjefene i byen.

– Jeg ble ønsket veldig velkommen i gruppen, og de var veldig behjelpelig med å hjelpe meg da jeg spurte om råd, sier Janita Waagen.

VELKOMMEN INN: Hotellet har161 rom og sju ulike romkategorier. Selv om det er tøff konkurranse i byen, har Smarthotel hatt en meget god start.
Powered by Labrador CMS