18 ROM: Hotellet får 18 rom som er bygd ned i bakken.
18 ROM: Hotellet får 18 rom som er bygd ned i bakken. (Illustrasjon: Joakim Dørum/Green Advisers.)

– Vi skal være et spektakulært tilskudd til hotellbransjen

Et flunkende nytt hotell med 18 delikate rom vokser ut av bakken på Inderøy i Trøndelag. Slik blir nye Øyna Kulturlandskapshotell på toppen av Inderøy i Trøndelag.


– Vi skal være et spektakulært tilskudd til hotellbransjen, ikke bare i Trøndelag, men i hele Norge, sier daglig leder Kristine Daling Sakshaug.

GLEDER SEG: Eierne Håvard Gausen, Frode Sakshaug og Kristine Daling Sakshaug gleder seg til å se det nye hotellet vokse ut av bakken på Øyna. Foto: Lena Johnsen.

Spaden stikkes i jorda nå i oktober, og de første gjestene kan sjekke inn allerede til sommeren.

Ekteparet Kristine og Frode Sakshaug har fått med seg sterke lokale krefter som eiere, leverandører og entreprenører. Alt fra byggemateriale og design til mat- og kulturopplevelser er kortreist.

–  Jeg er sikker på at den unike beliggenheten, arkitekturen og det lokale eierskapet og engasjementet vil gi et løft for Inderøy og hele Trøndelag som destinasjon, sier Tord Lien regiondirektør i NHO Trøndelag.

Se en kort video av hotellprosjektet her:

– Spesiell nærhet til landskapet

Ekteparet Sakshaug har ønsket å finne en byggemåte som er tilpasset naturen og ivaretar panoramautsikten på Øyna. Løsningen blir enkeltstående rom bygd inn i bakken.

– De store vindusflatene og det at rommene henger ut over skråningen, skaper en helt spesiell nærhet til landskapet, sier Joakim Dørum i GreenAdvisers som har stått for planleggingen.

– Ønsket om å ivareta naturen, landskapet og utsikten har bestemt rommenes utforming og plassering i terrenget, sier Dørum.

Den Gyldne Omvei

– Vi har høye ambisjoner, og målet er at flere skal ta del i og smake på de kvalitetene Inderøy har. Her på Øyna vil du snart kunne både spise godt og sove godt i et vakkert kulturlandskap, avslutter Kristine Daling Sakshaug.

Øyna er en del av Den Gyldne Omvei, som nylig ble tildelt Samvirkeprisen 2019 for å ha utviklet et sterkt fellesskap og en sterk felles merkevare.

Til toppen