Chapoutier på kartong

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Vinhuset Maison M. Chapoutier lanserer nå sin første kartongvin, Côtes du Rhône Belleruche. Vinen er utviklet spesielt for det norske markedet hvor kartong nå selger bedre enn de tradisjonelle glassflaskene. 

Norge har blitt et kartongvin-land, og derfor lanserer nå Maison M. Chapoutier, som et av flere anerkjente merker, vin tappet på kartong. Tidligere har vin av dette merket kun vært å få på flaske.

Grunnen til at kartongvinen har slått så godt an i Norge, er blant annet at det er mer praktisk enten man skal ta seg et glass vin til middagen, eller ta med seg vin på hyttetur. 

Den franske rødvinen er å finne i Vinmonopolets hyller fra 3. september, og importør Strøm har store forventninger til mottakelsen: 

- Dette er en vin utviklet i samarbeid mellom Strøm og kvalitetsprodusenten Maison M. Chapoutier, så vi håper på en god mottakelse i det norske markedet. Nordmenn blir stadig mer sofistikerte i sin smak, så vi tror de vil kommer til å sette pris på en kvalitets Côtes du Rhône på kartong, sier Hege Pedersen som er brand manager i Strøm. 

Kartongvin står nå for 54 prosent av svakvinsalget på Vinmonopolet, og siden den spede begynnelsen i 1988 har kartongvin tatt en stadig større andel av vinsalget i Norge. Dette fører til at stadig flere av vinprodusentene nå tapper vin på "bag-in-box". Ved inngangen til år 2011 var det rundt 500 forskjellige merker på Vinmonopolet. 

Côtes du Rhône Belleruche passer godt til de fleste kjøttretter; svin, okse, kalv og lam, men anbefales kanskje spesielt til vilt og grillmat. Den kan også anbefales til oksehale-stuinger og skogssopp, ifølge Strøm. 

Farge: Dyp, mørk og ungdommelig rubinrød farge.
Duft: Svært kompleks og aromatisk nese med søte mørke bær, moreller, kaffe, lakris og pepper.
Smak: Kraftfullt anslag, flott fruktkonsentrasjon med mørke bær, lakris og pepper. Lang, syrefrisk avslutning med bløt tanninstruktur.
 

Teaser:

Vinhuset Maison M. Chapoutier lanserer nå sin første kartongvin, Côtes du Rhône Belleruche. Vinen er utviklet spesielt for det norske markedet hvor kartong nå selger bedre enn de tradisjonelle glassflaskene. 

Main Image:
Thumbnail Image: