MÅTTE RENOVERES: Slik så hotellrommene ut i 2010 da Øyvind Lorange kjøpte hotellet i Moss. I dag er standarden en helt annen (se lenger ned).

I 2010 kjøpte Øyvind «Norges verste hotell». I dag driver han byens største leilighetshotell

Titalls millioner i investeringer og knallhard jobbing har gitt resultater.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg visste ikke hva jeg gikk til, men jeg valgte å ta sjansen. Det har jeg aldri angret på, sier Øyvind Lorange til Hotellmagasinet.

40-åringen tar en slurk kaffe, og smiler. Etter studier på hotellhøgskolen i Sveits og internships i Belgia og Sveits, reiste han hjem til Oslo i 2008.

Skapte nytt konsept

Planen etter et par jobber i bank var flybransjen, så dukket muligheten opp: Hotell i Moss, 41 rom.

FØR: Badene var ikke spesielt innbydende i 2010.

– Det var «Norges verste hotell». Det var lekkasje fra taket, brukne senger og mugg på badet. Hotellet hadde elendige tilbakemeldinger, og det var ingen som ønsket å bo der. Belegget var svært dårlig, forteller han.

... NÅ: Øyvind har brukt mye tid og penger på å pusse opp hotellrommene til en høy standard.

Men 40-åringen tok utfordringen: Han fikk banken med på planene, pusset opp rom etter rom til standarden var på et bra nivå. Og fra 2011 begynte hotellet sakte men sikkert å fylles med gjester. Etter ombygging kunne hotellet tilby 43 rom.

– Det var en tøff tid. Det var flere måneder jeg ikke visste om jeg kunne ta ut lønn, men jeg hadde bestemt for at jeg skulle gjennomføre dette. Det er viktig å være tålmodig og innse at en ikke kan gjøre alt på kort tid. Etter hvert som inntektene kom og gjestene var fornøyde ble det utrolig gøy. Det har vært en fantastisk reise, sier Lorange til Hotellmagasinet.

DYKTIG: Øyvind Lorange har gjort en imponerende jobb med utviklingen av Moss Hotel & Apartments.

For noen år siden startet han å kjøpe opp 2- og 3-roms-leiligheter i og rundt hotellet i sentrum av Moss. Konseptet ble utviklet under pandemien. Leilighetene ligger sånn til at gjestene kan benytte seg av hotellets parkering og spise frokost på hotellet når de ønsker dette.

Store investeringer

I dag har han 12 leiligheter som driftes etter samme prinsipp som hotellet, et «alt-inkludert»- konsept med renhold og frokost. Moss Hotel & Apartments er blitt en suksess. Og som for gjester på hotellet er resepsjonen tilgjengelig 24-7 de som bor i leilighetene, med self check-in-out for de som foretrekker dette.

STILFULL: Leilighetene som ligger i nærheten av hotellet holder høy standard, og er svært ettertraktet.

– Det har slått veldig godt an! Mange som velger leilighetene er businessreisende som bor her over en lengere periode, og som er lei av vanlige hotellrom; de ønsker mer plass, lage mat selv og vaske klær. Mange kommer tilbake til oss – det er svært gledelig, forteller Øyvind, som legger til at han har investert flere titallsmillioner kroner.

– Det var helt nødvendig. Samtidig er det flott å se at satsingen gir resultater. Det går veldig bra hos oss. Vi er 17 ansatte – og jeg er heldig som har så mange arbeidsomme og selvstendige medarbeidere som brenner for Moss Hotel & Apartments. Teamet og arbeidsmetodikken er nøkkelen til suksessen, smiler Øyvind Lorange.

Powered by Labrador CMS