Her får lederne kjenne barrierene på kroppen
– Vi ønsker å bidra med kunnskap og innsikt, for her ligger det et enormt potensial for reiselivsbransjen, både med tanke på kundegruppen og for rekrutteringen, sier Ingvild Grimstad i Ekskurs.
– 3. desember er en viktig dag for oss her på Scandic Fornebu, sier hotelldirektør Claus Petersen til møterommet som er fylt av forventningsfulle ledere og ansatte i hotellkjeden.
Det er den dagen verden retter blikket mot mennesker med nedsatt funksjonsevne, i forbindelse med FNs internasjonale markering.
For Bihonelgne Stifanos i kurs- og konferanseavdelingen til Scandic Fornebu, er det en dag som handler om mer enn symbolikk.
Han er et godt eksempel på hvordan hotellet har tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne. Nå ønsker Stifanos å vise fram jobben han gjør på hotellet til andre ledere og arbeidsgivere.
En av de viktigste merkedagene
I år tok Scandic et tydelig initiativ, da de sammen med Ekskurs inviterte ledere og ansatte til en workshop. Der skulle deltakerne få et konkret, fysisk innblikk i hverdagsutfordringene mange møter – og mulighetene de representerer for reiselivet.
– 3. desember er en av de viktigste merkedagene vi har. 1,3 milliarder mennesker berøres av denne dagen. Mange av dem får ikke gå på den skolen de ønsker, delta i arbeidslivet eller muligheten til å reise, sier Ola Harald Svenning.
Han jobber i Ekskurs og ledet gårsdagens workshop sammen med Ingvild Grimstad. Ambisjonen var klar: å skape en dypere forståelse av hvilke barrierer funksjonshemmede møter i samfunnet – og hvordan bransjen kan bidra til å rive dem ned.
Når øvelser setter følelsene i sving
Deltakerne ble umiddelbart kastet ut i erfaringer som satte spor. Første oppgave: 20 minutter i totalt mørke, med bind foran øynene.
Deretter fikk de rollen som ledsager for en kollega – og kjente på ansvaret som følger med det. Til slutt skulle de bevege seg rundt på hotellet i rullestol.
For mange ble dette mer enn en øvelse. Det ble en sterk opplevelse av hvor mye energi og kognitiv belastning som ligger i situasjoner de selv vanligvis tar som en selvfølge.
Ingvild Grimstad, som selv både sitter i rullestol og er svaksynt, ledet deltakerne gjennom øvelsene. Hun kjenner barrierene på kroppen – og vet at det finnes løsninger.
– Formålet med en slik workshop er å vise hvor stort marked som finnes av kunder, og hvordan de i dag opplever å bruke fasilitetene. I tillegg er det mange muligheter for arbeidsgiverne, som hele tiden trenger nye ressurser på hotellene sine, sier hun.
– Jeg vil si at man stort sett kan tilpasse de fleste arbeidsplasser. Det finnes mange typer nedsatt funksjonsevne og man trenger ikke totale endringer for å hjelpe noen av dem. Samtidig finnes det finnes ekstremt mange skjulte skatter hos hjelpemiddelsentralen.
Et eksempel ruller bokstavelig talt rundt i fasilitetene. Bihonelgne Stifanos bruker en spesialtilpasset arbeidsstol som både kan heves og senkes.
Det gjør arbeidsdagen hans i kurs- og konferanseavdelingen effektiv – og viser hvordan små endringer kan gjøre en stor forskjell.
«Vi skal forandre verden»
Svenning legger heller ikke skjul på ambisjonene.
– Vi skal forandre verden, sier han når han blir spurt om formålet med slike workshoper.
– Det er altfor mange mennesker som faller utenfor samfunnet, uten at det egentlig er god nok grunn til det.
For Ekskurs handler det om å fjerne antakelser, ikke skape nye.
– Når vi ser en person i rullestol, er det mange antakelser som krøller det litt til for oss. Det er lite som skal til for å gjøre en arbeidsplass tilgjengelig.
Han trekker også fram hvordan endringene faktisk skjer. Steg for steg, men med effekt.
Et av hans beste eksempler er transportselskapet Ruter i Oslo, som startet med en lignende workshop – og endte med å gjøre dette til en strategisk tjeneste.
– Når nok folk i ledelsen er oppfordret, skaper vi en reell endring. Det er mange steg til full endring, men dette gir positive ringvirkninger.
Energikrevende barrierer
Selv om tilgjengeligheten har forbedret seg de siste årene, understreker Grimstad at utfordringene fortsatt er reelle.
– Det er blitt mye bedre enn det var. I Norge vet jeg at alle hotell skal ha noen rom som er tilrettelagt. Men da må man ofte ringe inn og bestille spesifikke rom. Det kan bli en barriere, sier Grimstad.
Hun legger til at det for mange handler om mer enn praktiske løsninger. Det handler om energi. Har du en funksjonsnedsettelse, kan det å bestille et hotellrom, komme seg fram eller møte usikkerhet rundt tilretteleggingen være en ekstra belastning – en som ikke trenger å være der.
Scandic tar initiativet
Kommunikasjonssjef Lars Vestad deltok også i workshopen. Han er tydelig på hvorfor Scandic valgte å markere dagen på denne måten.
– Selv om tilgjengelighet engasjerer oss hver dag, mener vi det er viktig å bruke FNs markering til å rette oppmerksomheten mot utfordringene funksjonshemmede møter, sier Vestad.
– I dag har vi lært mye om det å leve med funksjonshemninger, og selv fått oppleve hvor krevende det kan være å manøvrere med rullestol eller ta steg frem uten å kunne se.
Scandic har lenge hatt bransjens mest omfattende tilgjengelighetsstandard, som også er oppdatert i nyere tid.
– Vi er opptatt av at alle skal være velkomne hos oss, enten de kommer for å bo eller for å jobbe. Da må vi gjøre et solid arbeid på dette feltet.
Kunnskap skaper endring
Den viktigste anbefalingen fra Svenning og Grimstad er nesten for enkel:
– Å komme seg på kurs.
For når ledere og ansatte faktisk får møte mennesker med erfaringer, stille spørsmål og selv kjenne barrierene, skjer noe som ingen manual eller rapport kan erstatte.
– Vi tror på menneskemøter. Gjennom dem ønsker vi å løse floken som gjør at enkelte vegrer seg for å ta grep.