Vasker for gull

Publisert Sist oppdatert

Mesterskapet ble første og til nå eneste gang arrangert under storhusholdningsmessen i 2006, den gang med Lilleborg Profesjonell AS som arrangør i samarbeid med Bransjeforening for Storkjøkkenlevernandører i Norge (BFSN) og Norges Varemesse. Denne gangen er det de tre selskapene Ecolab, Lilleborg og Lubeco, til daglig konkurrerende seg imellom, som er hovedarrangører og sammen slår et slag for å fremheve oppvaskernes viktige arbeidsområde. For mens kokker og servitører stadig får mulighet til å vise frem hva de kan, ikke bare til restaurantens gjester, men også i konkurranser av forskjellig slag, får oppvasken vanligvis gå sin vante gang på kjøkkenet. Også denne gangen er BFSN og Norges Varemesse med på samarbeidet, mens Myhrvold-gruppen, AE Storhushold, Rustfrie Bergh, Nicro, Team Rustfritt, Hobart, Rupro, Huma Catertec og Metos er medarrangører.

 

 

Stemningen er absolutt gemyttlig når de tre konkurrentene Ecolab, Lilleborg og Lubeco går sammen om å arrangere Norsk Mesterskap i Maskinoppvask. Fra venstre: Steinar Stensson, salgssjef i Lilleborg, salgssjef i Ecolab, Henning Brun, markedssjef i Ecolab, Mari Stensrud, Markedssekretær i Lubeco, Anita Flo, og salgsjef samme sted, Bjørn Lundby.

Viktig jobb

Oppvaskerne har ofte en travel hverdag preget av stress, press og tøffe tak. Mange blir kastet inn i jobben uten spesiell bakgrunnserfaring. Og det varierer hvor høyt denne delen blir verdsatt og prioritert i bedriften. Mens noen legger til rette for en god oppvasksituasjon i planleggingen av restauranten, er det mange som fokuserer mer på helt andre kjøkkenfunksjoner enn å lage gode og effektive arbeidsstasjoner for oppvaskeren.

 

Men altså – nå skal også gode oppvaskere få heder og ære for sine ferdigheter, som jo er avgjørende for at kundene skal få en god totalopplevelse av besøket og komme tilbake til spisestedet. For hvor mye er gourmétretten egentlig verdt hvis det blir lagt opp på en skitten tallerken? Eller hva hvis vinen helles opp i fettete glass med dertil hørende leppestiftmerker?

 

Kurs

De tre konkurrentene synes slett ikke det er dumt å samarbeide om et så viktig tema. De understreker også at hjelpemidlene som blir brukt under konkurransen blir nøytralisert – konkurransen skal selvsagt ikke avgjøres av hvorvidt deltakeren har valgt ”riktig” oppvaskmiddel.

 

Bakgrunnen for at man avholder en slik konkurranse er et ønske om å heve oppvaskernes kompetansenivå så vel i privat som offentlig sektor.

– Dette er viktige folk, og vi ønsker å heve både kompetanse og selvbilde, sier salgssjef i Lubeco, Bjørn Lundby.

 

For å hjelpe oppvaskerne til å stå bedre rustet, gjennomfører hovedarrangørene kurs som varer i et par timer, på en rekke ulike steder i landet. De tar for seg alle delene av oppvaskprosessen – fra personlig hygiene, forspyling i riktig temperatur, maskinenes og kjemikalienes funksjoner, ren og uren sone, til riktig stabling i maskinen, dobbel vask av bestikk og kontroll og bortrydding av ferdigvasket servise. Kurset avsluttes med en kunnskapstest.

 

– Det har vært flere hundre deltakere så langt. Men vi må dra og pushe litt i bransjen for å få dem til å sende sine ansatte på kurs, innrømmer divisjonssalgssjef i Ecolab, Henning Brun.

 

Selv om mange selvfølgelig gjør en glimrende jobb, kjenner han til eksempler på at så vel klær som gebiss har blitt vasket i oppvaskmaskinen.

– Det er ikke alltid at den generelle kompetansen er veldig høy, sier han.

 

Hygienen viktigst

Det er 24 av deltakerne på disse kursene som får mulighet til å kjempe om å bli Norges beste oppvasker. Norsk Mesterskap i Maskinoppvask gjennomføres over fire dager, med start 3. februar. Deltakerne blir fordelt utover de tre første dagene, med en vinner hver dag som går videre til finalerunden. Også den beste 2.plassen får være med i finalen. Finalen deles inn i to heat, der nr. 3 og 4 konkurrerer mot hverandre først, mens de to som har gjort det best i de innledende rundene konkurrerer mot hverandre til slutt.

 

Konkurransemomentene omfatter blant annet at man kjører oppvasken i riktig rekkefølge og vet at bestikket skal vaskes to ganger – først liggende, deretter stående sortert i spesialkurver for bestikk. Det er 48 kuverter med dertil hørende kjeler og utstyr som skal rengjøres. I tillegg kan det dukke opp overraskende momenter.

 

– Juryen legger vekt på hygiene i alle ledd. Det er det viktigste. De legger også vekt på om det er brudd mellom ren og uren sone, sortering før og etter vask, kontroll av serviset, og at de er ferdig innen fristen på ca. 20 minutter, sier Lundby.

 

Samarbeid

Dommerpanelet som skal avgjøre det hele, består av dyktige fagfolk. Mens hederen og æren går til vinneren, er det arbeidsplassen som får selve hovedpremien - vareuttak for 25.000 kroner hos valgfri hovedleverandør eller samarbeidspartner.

Dette bør også være et godt incitament for å få arbeidsplasser til å gi sine ansatte mulighet til å delta.

Fortsatt er det ledige plasser til NM, men så er ikke alle kursene gjennomført enda.

 

Selv om de tre hovedarrangørene er konkurrenter på dagtid, mener de at de har felles interesser på dette feltet. Det er første gangen de har samarbeidet på denne måten.

– Det er positivt, og fungerer greit, sier salgssjef i Lilleborg Steinar Stensson.

De to andre virker også godt fornøyd, selv om konkurransesituasjonen alltid vil være der. Og fungerer samarbeidet hele veien ut, er det vel ikke helt utelukket at de kan finne på å gjøre noe sammen senere og.

Thumbnail Image: