VINNER: Gammel Opland gikk til topps i World Spirits Competition i San Fransisco.

Gammel Opland pop i utlandet

Det er ikke bare på salgslistene i Norge at Gammel Opland herjer. Nylig gikk den også til topps i prestisjetung, internasjonal konkurranse

Publisert

Norges mest solgte akevitt tok nemlig gull under World Spirits Competition (SFWSC) i San Francisco. Gammel Opland ble redesignet og relansert i mars i år, men det er kun smaken den internasjonale juryen har vurdert.

Gammel Opland har vært laget på den samme oppskriften helt siden 1872, men gullmedaljen beviser at smaken fortsatt er i verdensklasse.

–  Akevitt må ligge på fat i minst 6 måneder for å kunne kalles norsk akevitt, men Gammel Opland fatlagres i minst 24 måneder. I tillegg bruker vi alltid de beste fatene og råvarene som finnes for å lage Gammel Opland – derfor er den i en klasse for seg, forklarer master blender Ivan Abrahamsen.

MESTEREN: Ivan Abrahamsen er Arcus´egen Master Blender.

OL i brennevin

SFWSC omtales ofte som «De Olympiske lekene» innen brennevinsbransjen. For å vinne gull må produktet skille seg ut på en helt spesiell måte. Lysholm Linie Akevitt vant gull i 2015 og 2016, men i år måtte den se seg slått av Gammel Opland som deltok i konkurransen for første gang.

Aalborg Taffel Akvavit tok også gull i år.

Eksporten øker

Akevitten har hatt opplevd en renessanse i Norge de siste tiårene. Gammel Opland er den klart mest solgte akevitten i Norge, med en markedsandel på nesten 20 prosent. Internasjonale salgstall viser at stadig flere i utlandet også har fått øynene opp for den norske tradisjonsdrikken. Tall fra International Wine and Spirits Record viser at etterspørselen av akevitt i USA har hatt en årlig vekst på ti prosent de siste fem årene.

Kanskje er det på tide at også god aquavit omtales som håndverk? Svaret er innlysende hvis du spørs Arcus-gjengen, i alle fall.

– Gammel Opland er håndverk på lik linje med det beste av whisky og konjakk. Nordisk mat og kultur har blitt veldig trendy i utlandet de siste årene, derfor er det veldig spennende å se at verden også har fått øynene opp for nordisk drikke, sier Ivan Abrahamsen. 

Powered by Labrador CMS