
Visit Sweden:
Samler reiselivet under én digital standard
Visit Sweden lanserer et nasjonalt API (Application Programming Interface) som ett av de første landene i verden.
Målet er å samle Sveriges turisttilbud i én digital standard og med det forhåpentligvis øke innovasjonsevnen og sikre framtiden til den digitale synligheten for Sveriges turisme og besøksnæring.
– Ved at Visit Sweden nå samler reiselivsbransjen i en felles digital standard, styrker vi Sveriges attraktivitet internasjonalt og gjør det enklere for reisende over hele verden å oppdage Sveriges unike destinasjoner, sier statssekretær Sara Modig hos energi- og næringsminister Ebba Busch.

Det nasjonale API-et skal fungere som en ressurs for innovasjon og legge til rette for utvikling av digitale tjenester, som AI-drevne reiseapper, bærekraftmålinger eller smarte anbefalingssystemer.
Data kan også kombineres med andre kilder, som værdata eller kollektivtrafikk, og på den måten gi rikere tjenester og opplevelser basert på vær eller reisetid.
– Vi er svært glade for at vi nå fremtidssikrer den globale synligheten til svensk reiseliv og samtidig åpner for spennende innovasjoner. Ved å være et av de første landene i verden som samler hele landet i tråd med den globale standarden schema.org, øker vi konkurransekraften for Sverige som reisemål, sier CMO Nils Persson i Visit Sweden.

Fri bruk
API-et innebærer at data samles og struktureres etter en global standard for å være åpen, fleksibel og tilgjengelig. All fakta gjøres fritt tilgjengelig uten lisenskostnad, slik at hvem som helst kan bruke den.
Dette nye nasjonale API-et for Sveriges besøksnæring ligger i tråd med regjeringens datastrategi og markerer Sveriges ambisjon om å ligge i front på digitalisering. Det er et tydelig eksempel på hvordan åpne data og digital infrastruktur kan skape vekst, innovasjon, nye arbeidsplasser og styrke konkurransekraften i hele landet.
Ved å samle data fra hele den svenske reiselivsbransjen, bygges en datamengde som blir interessant for AI, søkemotorer, bookingtjenester, plattformer, programmer, apper og utviklere – om svenske destinasjoner, overnatting, arrangementer og opplevelser.
– Styrken ligger både i å skape en stor og troverdig datamengde for morgendagens digitale funksjoner, med innhold fra små aktører til store kjeder over hele landet, og i at vi har gjort dette i samarbeid med regioner, destinasjoner og reiselivet, sier Susanne Andersson, administrerende direktør i Visit Sweden.

Viktige samarbeid
For å skape en langsiktig struktur og hjelpe bedrifter med å bli synlige, har Visit Sweden samarbeidet med regioner, bedrifter, kommuner, bransjeorganisasjoner og turistorganisasjoner. Innsikten i behovet for synlighet og engasjement har vært avgjørende i dette arbeidet.
– Det er svært gledelig at svensk reiseliv, gjennom Visit Sweden, nå samles i et dedikert API som sikrer effektiv digital synlighet – både nå og i fremtiden, sier administrerende direktør Jonas Siljhammar i Visita.
API-et gjør at innholdsleverandørene selv eier sin informasjon, oppdaterer den ett sted og automatisk når ut via mange kanaler og plattformer samtidig – også sine egne. Det skaper en sterk, direkte og digital relasjon med kunder og reisende, som alltid møter korrekt og oppdatert informasjon i digitale tjenester.
Allerede fra starten finnes det rundt 14 000 informasjonsenheter i systemet fra hele Sverige, og flere er på vei inn.
Blant de større aktørene som er med eller snart legger inn data: Scandic Hotels, Best Western Hotels & Resorts, Strawberry, Svenska Turistföreningen, Göta Kanal, SCR – Svensk Camping, Parks & Resorts, First Camp samt Svenska Möten.