Satsing på mat kan øke Norges-turismen

Publisert Sist oppdatert

– Å holde fast ved norske produkter og tradisjoner i matveien, blir bare viktigere og viktigere i det Europa vi lever i. Norsk mat er en gjemt og glemt kulturskatt som vi ikke er flinke nok til å utnytte, sier Forselius.

Tyskere og nederlendere
I juli i år satt norske hoteller rekord i antall overnattinger, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Overnattinger fra utlendinger økte med tre prosent sammenlignet med fjoråret. Det er flest tyskere og nederlendere som besøker Norge i sommermånedene.
Forselius tror svært mange av landets besøkende går glipp av de norske mattradisjonene når de stopper ved veikroer eller turisthytter, og blir servert løvbiff eller hamburger med pommes frites.

Fenalårets begynnelse
Kjendiskokk Arne Jermstad fra tv-serien Det Glade Kjøkken, som i sju år gikk på TV Norge, har stor kunnskap om norsk mat. Også han ønsker å fremheve det norske lammet og mener mathistorien i Norge kan deles opp i tre forskjellige epoker.

SERVER LAM!: Høst betyr lammesesong, og kvaliteten på norsk lam holder verdensklasse. Foto: Henning Poulsen/Pressenytt.

– Vi har de originale norske rettene, som egentlig hadde som hensikt å øke holdbarheten, med salting, røking og andre metoder – slik ble blant annet fenalåret til. Deretter fikk vi de importerte utenlandske rettene, med kokebøker fra for eksempel Italia og Frankrike – det var da de nye søndagsmiddagene som skinkestek og koteletter. Og nå i dag har vi en moderne utvikling av norsk mat, der det franske og italienske kjøkken inspirer oss, men hvor vi bruker norske råvarer. For eksempel lammestek, med spennende smaker og tilbehør, sier Jermstad.




Ingen følelser for norsk mat
Assisterende generalsjef i Den Norske Turistforeningen, Anne Mari Aamelfot Hjelle, er enig i at nordmenn ikke har vært flinke nok til å promotere god, norsk mat til turister.
– En undersøkelse gjennomført av Innovasjon Norge viser at turister som besøker Norge overhode ikke forbinder landet med god mat. De kommer hit på grunn av vår vakre natur, men har ikke noen spesielle tanker om norsk mat, verken før eller etter at de har besøkt landet vårt, sier Aamelfot Hjelle.
Hun tror turistnæringen hadde tjent på å heve nivået på maten vi serverer våre gjester. - Jeg tror god og lokal norsk mat vil være en grunn til at turister både blir lenger og kommer igjen, sier hun.

Ikke bare fisk i Norge
Thomas Tangen, informasjonssjef ved Opplysningskontoret for kjøtt, er enig med Forselius, og mener at nordmenn må bli flinkere til å benytte seg av norske råvarer.
– Vi er nå inne i høstens lammesesong i Norge. Det at Norge er et land med mye fisk, er folk klar over, men at kokker verden over påberoper oss det aller beste lammekjøttet, er det svært få som vet, sier Tangen.
Tangen mener dessuten at nordmenn må bli flinkere til å prøve ut de lokale rettene, som varierer fra sted til sted i Norge.
– Ikke bare har vi forskjellige råvarer, men vi har også lange tradisjoner for hvordan vi tilbereder maten. Starter vi i vår egen bakgård og lærer oss litt om hva som finnes, vil det også bli lettere å servere utlendinger de norske kulinariske perlene som finnes, sier Tangen.

 

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS