Suksess for Terra Vecchia

Publisert Sist oppdatert

På midten av 90-tallet solgte Terra Vecchia flere hundre tusen liter vin årlig i Norge, men forsvant etter hvert nesten helt fra markedet. Nå er den imidlertid tilbake med full tyngde.

Etterlengtet kvalitetsløft
Importøren mener at comebacket skyldes at den gamle klassikeren fikk et etterlengtet løft i form av nytt innhold og utseende. Det franske vinteamet startet med å analysere de mest populære hvitvinsboksene som selges i Norge. De kom frem til at fellesnevnerne var ”friskhet” og ”en liten syresnert” i finishen, og det er dette de nå har gitt mer av til Terra Vecchia. Det ser altså ut til å ha falt i smak.

Mer lokalt preg
Hovedforandringen er at det nå benyttes både lokale og internasjonale druer, og at avlingene er redusert med 30 prosent. For hvitvinen betyr dette at den er ren og frisk med god syre. Bruk av korsikanske vermentino-druer gir et spennende innslag av mandarin.
Korsika, som vakkert nok kalles ”L’île de beauté” (fransk for ”skjønnhetens øy”), er det mest solrike vinområdet i Frankrike. Det blir varmt om sommeren, men effekten dempes av saltvannsinnsjøen Diana og kald luft fra fjellene. Det høyeste punktet på Korsika er mer enn 2 500 meter over havet. Ulik eksponering for sol i dalene der det dyrkes druer, gjør at hver enkelt dal har sitt unike mikroklima, noe som til slutt gjør at Terra Vecchia-vinmaker Elise Costa har mye å velge blant når hun skal blande vin.

Prisbelønt
Terra Vecchia eies av Robert Skalli – en av Frankrikes mest kjente vinpersonligheter som blant annet er kjent for å ha bygget opp sørfranske Pays d’Oc til et område for kvalitetsvin. Familien Skalli var også en av pionerene på Korsika, og i dag er Terra Vecchia den største vingården på øya med 225 hektar.
Skalli lager mer enn 30 millioner liter vin årlig, og eier vingårder både i Frankrike og USA. Vinene eksporteres til mer enn 70 land i hele verden. I 2009 fikk Skalli den prestisjetuge prisen “Red Winemaker of the year” på International Wine Challenge.

Thumbnail Image: