Vil ha hotellbransjen med i klubben:
– Vi kan bidra med å spare tid og penger på opplæring og menyer
Da vinkjenneren Kai Myhre fikk servert den perfekte cocktailen i en hotellbar, endret han umiddelbart kurs. Nå har den tidligere fotografen skapt et digitalt læringsverktøy og satser stort på cocktailopplevelser i Horeca-bransjen.
Det var tilbake i 2018, da Kai Myhre var på en av sine mange vinreiser at han fikk servert det som skulle endre hverdagen hans betraktelig. En cocktail som virkelig ga kvelden et «boost».
Etter mye prøving og feiling på hjemmebane, fant han ut at han ville lære mer om å mikse. Derfor teamet han likeså godt opp med eksperter fra bransjen og bartenderyrket. Sammen skapte de et digitalt cocktailverktøy for forbrukerne.
Nå tar Cocktail Club steget videre og blir til et SaaS for Horeca-markedet.
– Vi ønsker å gjøre cocktailopplevelsen tilgjengelig for alle – enten du lager drinker hjemme eller driver en hotellbar, sier Kai Myhre til Hotellmagasinet.
– Det er stor forskjell på bartenderne der ute. Noen brenner for yrket og lever for å skape gode drikkeopplevelser, andre serverer kanskje drinker samtidig som de også har ansvaret for å sjekke inn gjester på hotellet.
– Derfor har vi skapt en mulighet for at baren kan skreddersys med eget innhold, sitt eget opplæringsverktøy og dermed gjennomgående kvalitet i produktet som serveres til sluttbruker – uansett hvem som står i baren.
Pilotkunde i Spania
Selv om det kanskje burde vært over en drink, treffer vi gründeren over en kaffe like ved Nationaltheatret i Oslo.
Der forteller Kai Myhre at de første aktivitetene i Horeca-markedet har vist lovende resultater, noe som ikke akkurat demper ambisjonene.
En suksessrik prøveperiode med hotellkjeden Catalonia Hotels har nå ledet til videre samtaler med andre reiselivsorganisasjoner globalt, som igjen leder til tusenvis av potensielle kunder.
– I mai åpnet vi for Horeca-markedet og har allerede en pilotkunde i Spania som har vært med på å utforme modellen, sier han og refererer til en testrunde med hotellkjeden Catalonia Hotels.
– Ved hjelp av denne løsningen, ser vi at de faktisk sparer 50 prosent tid og kostnader bare på ansettelser. Våre kunder er ansatte i bransjen som har et behov for mer informasjon, både for å lære nye ting og videreutvikle gamle kunster, sier han.
Bindeledd mellom kunder og merkevare
– Siden mye handler om «storytelling» i brennevinsmarkedet, har vi et mål om å innta en tydelig rolle som bindeledd mellom merkevarene og kundene, sier Myhre om fortsettelsen.
I den sammenheng har Cocktail Club fått med seg erfarne bartendere. De bidrar med steg-for-steg-videoer og oppskrifter. Samtidig som han tror det kan være med på å bygge troverdighet til produktet hans, har han også troen på at det vil lede til mer engasjement.
Selskapet har allerede vært innenfor dørene hos store merkevarer i spritverdenen, som så klart er interesserte i å selge mer av sine varer.
– De har produktene, og vi kan fortelle kundene våre hvordan de skal bruke dem og selge mer av dem, sier han og nevner at han har tett kontakt med aktører som Bacardi og Diageo.
– Cocktail Club ønsker å bygge en database for kundene, som gir verdifull innsikt i hvilke oppskrifter som trender og hvordan markedet kan tilpasse seg den dynamiske etterspørselen, sier Myhre.
– Produktene kan linkes til hvor du får tak i dem og så klart til innkjøpsavtaler. Vi opplever at det er ganske analogt i dag, og derfor har vi et mål om å utvikle den digitale opplevelsen av mat- og drikkebransjen.
Nå ser Myhre for seg å skape en løsning som vil gi kundene tilgang til et bredt bibliotek med både klassiske og moderne oppskrifter.
Men det er opplæringsverktøyet, menyene og oppskriftsstyringen som skal lokke Horeca-markedet til Cocktail Club.
– Vi gir bransjen en ny måte for å standardisere kvalitet, effektivisere driften samt redusere feil og svinn, sier Kai Myhre.
– Samtidig kan alle legge inn sine egne oppskrifter internt. Vi står for grunnoppskrifter og opplæring, som de igjen kan endre på om ønsket.
Dynamiske menyer og mindre opplæring
De ansatte i bransjen som har behov for å lære og utvikle seg, er i målgruppen til Cocktail Club.
Myhre mener blant annet at løsningen passer perfekt for hoteller hvor bartendere også har andre roller på arbeidsplassen. Et eksempel han drar fram er den nye bruken av «barception» på hotellene.
Med denne plattformen sparer man både tid og penger på opplæring og menyer. Du kan enkelt lage en satt meny og løsningen formidler den til alle ansatte og inkluderer opplæring rundt produktene og blandingen, sier Myhre.
– Kan vi bidra med at hotellene sparer både tid og penger på opplæring og menyer, er vi fornøyde. Det koster rundt 40 kroner dagen å ha en plattform hos oss. Er man villig til å sette seg ned og bruke litt tid på det, sparer du mange timer ukentlig på opplæring.
– Man kan spisse menyer mot eventer eller spesielle anledninger. Nå er det snart Halloween, sier han og påpeker: Mange dropper en egen Halloween-meny fordi det er for mye ressurser som går med i prosessen. Med vår løsning kan du enkelt sende det ut til de ansatte.
I videreutviklingen av løsningen, har han troen på at Cocktail Club vil være med på å hjelpe bar- og hotellkjeder
– Det er egentlig litt forbausende at du ikke allerede finnes signaturdrinker hos noen av kjedene. Hos oss kan du enkelt dele en oppskrift med alle bartenderne i kjeden, noe som gir gjestene en ekstra opplevelse.
Han begynner å mimre tilbake til starten for Cocktail Club og samtalene rundt bordet på vinmesser om treverk og sødme.
– I stedet for å vente i årevis på å drikke en god vin, hvorfor kan du ikke heller ta deg en livlig cocktail, som bare booster kvelden.
– Jeg glemmer ikke en god vin, jeg er veldig glad i gode viner. Men jeg trenger ikke bruke hele min sfære på hva som er i den vinen. Det er destinasjonen, menneskene og opplevelsene som er det viktigste. Legger du en god cocktail til et godt selskap eller en fin utsikt, kan det skape gode minner!