– Føle, smake, lukte, se og røre

Publisert Sist oppdatert

























Det var mange utstillere i kategorien ”kortreist” på matfestivalen i Ålesund. Her ser vi deltagere fra Norges Bygdekvinnelag. Flere

 

Brubæk er også ansatt i Landbruk Nordvest som rådgiver for lokalmatprodusenter for kortreist mat. Der jobber han for å koble lokal mat med lokalt reiseliv. Brubæk har dessuten, gjennom prosjektet ”Meny fra nordvest”, invitert hele reiselivsfylket Møre og Romsdal til å bli med på å utvikle sine egne menyer basert på lokale råvarer.

– Jeg er overbevist om at reiselivsnæringen har mye å hente på en slik satsing, sier han der han serverer egenprodusert ost i mange varianter til ivrige besøkende på matfestivalen. Hans egen merkevare er ”Smak av Seterlandet Sunndal”.

Naturen er ikke nok

Brubæk innrømmer imidlertid at det er mange i bransjen som fortsatt ikke helt har tro på at norske matvarer kan oppnå en slik status og etterspørsel:

– Mange er nok åpne for å prøve dette, men de tar det ikke på alvor. Bransjen har altfor lenge levd med tanken om at ”naturen er nok”. Men naturen er ikke nok. Naturen er en opplevelse, men en reisende kommer i dag for å ”trigge” alle sanser. Det å la folk få føle, smake, lukte, se og røre er helt vesentlig for at reiselivsnæringen skal kunne lykkes i fremtiden!

– De som skjønner dette og som tar inn lokal mat med norske smaker og norske tradisjoner og serverer gjestene og turistene det – sammen med historien rundt produktene – de vil lykkes. De vil ha fortrinn i fremtiden i forhold til de som ikke tar dette inn over seg og tar det alvorlig. Når du serverer rakfisk – råtten fisk ­ – så må du fortelle historien rundt, sier Brubæk.

Han håper også på endringer i opplæringen av nye kokker. Han mener det tenkes altfor tradisjonelt – altfor europeisk ­– ved denne opplæringen:

Konkurransefortrinn

– Der går det i pasta i stedet for i fantastiske norske råvarer. Men det finnes unntak, heldigvis. Jeg vet man tenker nytt ved enkelte videregående skoler, men det tar tid å få flere til å se hva slags potensial som ligger der og venter. Vi trenger noen i reiselivsnæringen som er i stand til å se fremover på dette feltet, sier Brubæk og fortsetter ivrig:

– Se hvordan de gjør det i Alpene! Der er det et gjennomført samarbeid mellom lokalmatprodusentene og reiselivet. Der definerer reiselivet hva de har behov for og så er det opp til produsentene å levere det næringen etterspør. Det gjør det mye lettere for matprodusentene. Det blir forutsigbarhet for dem – da vet de hva de skal investere i og hvor mye de skal produsere av de enkelte matvaresortene.

– Det har vært lansert ideen om å la norske bønder få produsere viner og sterkere drikkevarer?

– Ja, og det kommer etter hvert! Jeg har selv laget vin både på blåbær og solbær – med gode resultater! Jeg var selv byråkrat og jobbet med bevillinger den gang det var øl-monopol i hjemkommunen Sunndal. Det er ikke mer enn 20 år siden du aldri ville ant at vi skulle få en slik liberalisering vi har fått i Norge i dag. Så den dagen kommer da norske restauranter kan servere lokalproduserte, alkoholholdige drikkevarer – vin og brennevin – sammen med lokalprodusert mat.

– Det er helt klart ­at den som tar dette på alvor og satser på lokalmat vil ha store konkurransefortrinn fremfor de som driver videre på tradisjonelt vis og ikke skjønner verdien av det vi har liggende rett foran øynene våre. Hvorfor kommer turister til Norge? De kommer ikke fordi de får ”billige sydenreiser” hit. Her har de ikke forventninger om at alt skal være billig. Her har de forventninger om kvalitet og om nettopp det jeg innledet med: Å få føle, smake, lukte, se og røre, sier Stein Brubæk.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS