Fra "Havly" til boutiquehotell

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

 

– Vi - og dette tør vi til og med si så høy vi bare kan - har tatt sikte på å bli best i Ålesundet på service og ledende boutiquehotell på nordvestlandet, sier hotelldirektør, Gyrid Eggen, ved First Hotel Atlantica i Ålesund som har gjennomgått langvarig og omfattende renovering. – Det er ingen overdrivelse å si at vi i dag fremstår som byens mest urbane hotell, påpeker hun.

 

For noen tiår siden kunne hvem som helst gå tørrskodd på vannet i kilometervis i Ålesund, den gang da storsildfiskerne praktisk talt "pakket" byen inne med fiskebåter. Ved landligge hadde de "tørt land" så langt øyet rakk, der de gikk fra båt til båt, som lå fortøyde tett inntil hverandre, og bare ventet på anledning til å seile ut på feltet.

Den gangen var "Havly" et sikkert tilholdssted, enten behovet var en varm suppe eller varm seng for natta. Flere hoteller og kafeer var etablerte i byen allerede. Men med sin sentrale beliggenhet, rett ved ålesundet og indre havn har hotellet levd og utviklet seg, og er i dag et kjedehotell, som de andre i byen, og bærer navnet First Hotel Atlantica. En omfattende oppussing er nylig avsluttet, et prosjekt som ganske forsiktig tok til allerede i 2007.

 

Både utvendig og innvendig har hotellet fått et grundig "løft".  Ikke minst en fargerik fasade setter sitt preg på den delen av sentrum der First Atlantica ligger.  Innvendig legger gjestene først og fremst merke til forholdsvis store endringer i foajé, bar og restaurant, men også andre fellesrom.

 

I alt har hotellet 73 rom og 143 senger, og dette har gitt en økning i sengekapasiteten på 34. Ved oppussingen er det satset på moderne design i alle ledd og detaljer og med intime lokaler i varme farger: – Vi prøver å få til en unik, varm og koselig atmosfære, og føler at vi har lyktes veldig godt, sier hotelldirektøren.

 

Av de ledene i Skandinavia

First Hotels er av de ledende hotellkjedene i Skandinavia, med 57 hoteller på 38 steder i Norge, Sverige og Danmark, der strategien er at de skal ha sentral lokalisering i sine respektive byer.

Kjeden ble etablert i 1993, og flaggskipene er femstjerneshotellene First Hotel Grims Grenka i Oslo, First Hotel Reisen i Stockholm og det prisbelønte First Hotel Sankt Petri i København

Kjeden gjennomgår et oppussingsprogram med målsetting om at alle fasiliteter skal ha eget designerpreg, med unik stil, atmosfære og innredning. Renovasjonsprogrammet i Norge er gjennomført på denne måten:

·         First Hotel Alstor – Stavanger – ferdig renovert

·         First Hotel Millennium – Oslo  - ferdig renovert

·         First Hotel Grims Grenka – Oslo – pågående

·         First Hotel Ambassadeaur – Drammen – pågående

·         First Hotel Victoria – Hamar – pågående

 

I Bergen, Lillehammer, Mandal har man ingen konkrete planer for øyeblikket. Ellers har kjeden fått nye franchisetakere i Kristiansand og Haugesund  

First Hotels har i alt 10hoteller i Norge, der mange har ”fått store løft” og vi er blitt en pen bukett, forteller Eggen.

– Vi har en felles visjon for hele konsernet med de styrende og overliggende stikkordene, JOY-CARE- INNOVATION, med andre ord, glede, omsorg og innovasjon. Vi må altså være oppfinnsomme med å gi gjestene det lille ekstra, som gjør at vi skaper nettopp denne følelsen, samtidig som de blir sett og ivaretatt.

Den som har på seg "gjestehatten" har hørt alle disse honnørordene før. Men så er vannet i dusjen for kaldt og under sengen bør man kanskje ikke titte. Er ikke de strålende visjoner hotelldirektøren presentere oss, mest til innvortes bruk, myntet på personalet, mens gjesten gjerne får klare seg som best man kan. Dette kommenterer Eggen slik:

– Man er kanskje ikke ukjent med at noen slike visjoner ikke gjenspeiler organisasjonen og gjesteopplevelsen man har av hotellet. Ordene må altså gis et konkret innhold, noe som betyr handling og gjennomføringsevne. Her i Ålesund er situasjonen den at alle hotellene er pusset opp. Vinnerne må derfor ha andre ting å by på i tillegg til fagre ord og vendinger. Og når vi, for vår del, satser på å bli best på service så må vi følge opp med mer enn fromme ønsker.

 

Hotelldirektøren legger vekt på at grundige treninger er nødvendige for å sikre at visjoner og målsettinger ikke ender opp som løst prat på personalmøtene. En liten administrasjon, som de fleste hoteller har i dag, er heller ikke noen unnskyldning for stor avstand mellom visjon og virkelighet.

 

Ved First Hotel Atlantica i Ålesund har de flere tilnærminger til arbeidet med å gjøre målsettinger om til konkrete handlinger i hverdagen, sier Eggen.

 

Alle må være med

– Etter min oppfatning er det av største viktighet at alle er med på diskusjoner og øvinger, fra resepsjonspersonale til de som steller rommene, eller folkene på kjøkkenet. Vi må alle sammen ha evnen til å løfte blikket, slik at gjestene blir sett. Vi kan skape mye hygge og glede bare med det lille, men betydningsfulle blikket. Hele staben skal hilse med et hyggelig "god morgen" når gjesten går til frokost. Vi har simpelthen ikke råd til å overse betydningen av slike ting.

– Om aldri så hyggelig så er vel ikke rask øyekontakt nok til at man bruker tusener på hotellopphold?

– Vi legger grunnlaget for stemningen og atmosfæren, hotellet skal være kjent for, på den måten. Ellers tror jeg vi har mye å hente på å skille oss ut ved å være bevisste på hotellets lokalisering. Mange kaller Ålesund landets vakreste by på grunn av alle de vakre jugendstilbygningene, som ligger på rekke og rad i umiddelbar nærhet til hotellet. Gjestene våre kan se nesten rett bort på den berømte rekken av fiskepakkhus, som ligger ved ålesundet i indre havn, og som alle sammen er pietetisk ombygde til annen bruk i dag. Det er selvsagt at våre ansatte kan gi videre litt informasjon om jugendstilen og bygningene. Dessuten finnes litt informasjon på alle rom.

Hotelldirektør Gyrid Eggen med sin "nestkommanderende" Thomas Paulsen.

 

Gjestene må være enige

– På tross av alt dette, er jeg ikke blind for problemstillingen om at vår egen tilfredshet med service og andre goder, ikke har så mye verdi om de ikke får gjennomslag. Kundene må være enige med oss, med andre ord.

– De gamle evalueringskortene på rommet, med andre ord. Fylles disse egentlig ut, finnes det faktisk gjester som tar seg bryet?

– Absolutt, og igjen handler responsen om vår evne til å se hver enkelt gjest, og bevise at vi bryr oss. I dag har vi det fantastiske dataverktøyet "Opera", som er en utrolig stor hjelp i kundebehandlingen. På forholdsvis enkel måte kan vi lagre en veldig opplysende database over gjestene og deres tilbakemeldinger – og dele det med de andre hotellene i vår kjede hvis vi ønsker det. Tenk bare på virkningen når en gjest kommer tilbake og møtes med meldingen, "takk for at du tipset oss om den tette servanten ved forrige besøk. Dermed fikk vi ordnet den, og vi håper at alt fungerer tilfredsstillende denne gangen". Vi erfarer at mange nå legger igjen både telefonnummer og e-postadresse til oss. De ser altså ut til å sette pris på raske tilbakemeldinger som ikke nødvendigvis er et salgstilbud. Jeg satt nylig og gikk gjennom en melding fra en kvinnelig gjest, som virkelig viste engasjement. Hu hadde merket seg visjonen til kjeden, og mente at vi hadde noen huller og ga gode begrunnelser for sitt syn. Jeg opplevde denne meldingen, og mange andre, som genuine ønsker om å bidra og hjelpe oss videre fremover. Når du tar gjesten alvorlig så tar gjesten også deg alvorlig. Så, jo da, tilbakemeldingene er mange og de er gull verdt, - det er disse som hjelper oss å bli bedre i det daglig arbeidet og med å nå våre service mål sier hotelldirektør, Gyrid Eggen.

Med utvidelsen som har skjedd på First Hotel Atlantica har Ålesund etter hvert 1056 hotellrom med 2071 sengeplasser. Flere av hotellene er pusset opp, og i tillegg har et nytt kommet til, Quality Hotel Waterfront. Alle hotellene har meldt om godt belegg. Konkurransen er tilspisset, det er det ingen tvil om – kundene har kun flotte hoteller å velge i - og det er viktig å understreke at Ålesunds hotellene  jobber tett sammen for å selge destinasjonen i inn og utland.

Teaser:

– Vi - og dette tør vi til og med si så høy vi bare kan - har tatt sikte på å bli best i Ålesundet på service og ledende boutiquehotell på nordvestlandet, sier hotelldirektør, Gyrid Eggen, ved First Hotel Atlantica i Ålesund som har gjennomgått langvarig og omfattende renovering. – Det er ingen overdrivelse å si at vi i dag fremstår som byens mest urbane hotell, påpeker hun.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Standard familierom på First Hotel Atlantica.