– Man skal ikke ta ansatte for gitt. Reiselivet må ta grep fremover
NHO Reiseliv lanserer kampanje.
NHO Reiseliv lanserer kampanje for å sette fokus på viktigheten av kompetanseheving i reiselivsbedriftene, og tar grep for å møte reiselivsnæringens udekkede kompetansebehov ved å lansere en digital kampanje som setter fokus på betydningen av kontinuerlig kompetanseheving i bedriftene.
Ifølge NHOs kompetansebarometer for 2022 rapportere to av tre reiselivsbedrifter om manglende kompetanse, heter det i en pressemelding fra NHO Reiseliv.
Les også: Drifter boliger som luksushotell
– Man skal ikke ta ansatte for gitt, og reiselivet må ta grep fremover. Å tilby utviklingsmuligheter og kurs eller videreutdanning, er avgjørende for å motivere og beholde dem. Livslang læring gir bedrifter en sterk og stabil arbeidsstyrke, reduserer turnover og sparer tid og penger på rekruttering og opplæring. Ansatte med oppdatert kompetanse øker produktiviteten, styrker bedriftens bunnlinje og sikrer konkurranseevne, sier politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv. Henrik Hamborg.
I samarbeid med Digital Norway har NHO Reiseliv utviklet et kompetansekartleggingsverktøy som skal hjelpe reiselivsbedriftene med å identifisere eksisterende kunnskapshull ved å besvare spørsmål om temaer som økonomi, arbeidsrett, cybersikkerhet, ledelse og bærekraft.
– Kartleggingsverktøyet gjør det enklere for bedriftene å identifisere områder der de bør forbedre seg. Etter å ha gjennomført kartleggingen, blir bedriftene anbefalt konkrete kurs ut fra deres kompetansebehov. Vi ønsker å tilby fleksible opplæringsalternativer som kan tilpasses jobbhverdagen deres, sier Hamborg.
Les også: Nå skal Michelinguiden rangere hotell
For å imøtekomme behovene og øke kompetansen i reiselivsbransjen, tilbyr NHO Reiseliv en rekke kurs og videreutdanningsløp gjennom NHO Reiseliv-Akademiet innen ledelse, økonomi, HMS, data og teknologi, arbeidsrett og juss, markedsføring, cybersikkerhet, og miljø og bærekraft.
NHO Reiseliv håper satsningen på sikt vil gjøre reiselivsbedriftene mer attraktive, og at flere vil søke seg til næringen.
– Ansatte som får muligheten til faglig utvikling og kursing, blir lenger i jobben. Det skaper en sterk og stabil arbeidsstyrke som er kjent med bedriftenes kultur og verdier, og som er dedikert til å oppnå felles målsetninger.