Store på gastronomi

Publisert Sist oppdatert

Quality Hotel Ulstein er det minste Quality hotellet ,,i Choice. Hotellet ligger lengst ut i havgapet på Sunnmøre, på en øy de aller fleste forbinder med båtbygging og maritimt miljø. Midt mellom store skipsverft og fotballstorheten Hødd, ligger QHU i all sin prakt med en liten diamant på innsiden i form av Oljepiren restaurant. Da hotellet åpnet i 2007 ble det sagt at her skulle den beste og mest spennende restauranten i hele Choice ligge. Mange tenkte nok sitt om akkurat det, men nå er tiden kommet og flere bør få vite om denne skulte skatten.

– En ting er hva vi mener vi som jobber i dette til daglig, en annen ting er at det fra sentralt hold i Choice blir hintet om det lekne og spennende kjøkkenet vi har. Jeg siterer kort en revenue manager på hovedkontoret etter sitt besøk her hos oss ”Her har jeg funnet den aller beste F&,,,,,B ( food &,,,,, beverage ) avdelingen i hele Choice!”, eller som vår Brand Manager i Quality, sa etter sitt besøk: ”Dette hadde jeg ikke ventet på et Quality Hotel!”. Eller alle de daglige bekreftelsene som kommer fra våre internasjonale og lokale gjester: skulle ikke tro at dette var en ”vanlig” hotellrestaurant.

Når vi ser tilbake på 2009, ser vi på et år der vi er et av de Choice hotellene som leverer over forventet på omsetning og kostnader, vi ligger på topp av de fleste ”interne vurderinger” sentralt fra Choice, selv med vår noe særegne stil i matveien, sier F&,,,,,B Manager, Gunther Dahler. Før han fortsetter,

For et år siden ble jeg og mine 2 kokker gjennom de siste 5 årene ansatt ved hotellet med det for øye å oppnå målet som ble satt i 2007 – å bli best! Det sa jeg at vi skulle klare, men da ville jeg endre hele filosofien til hotellet ang mat. Dette fikk jeg frie tøyler til, og tok da de ansatte og gjester inn til den verden som vi verdsetter over alt på jord – det reine, lokale, kortreiste, spennende, nytenkende og lekne kjøkken, hele tiden med base og fokus på beste kvalitet og tradisjoner. For i alt vi gjør, ligger den stolte mattradisjonen vi har og vårt privilegium er å få leke med dette og gjøre det enda mer spennende. Vi jobber steinhardt hver dag med lokale produsenter, småskala og nisjeprodukt, prøving og feiling, latter og fortvilelse, masse mas og krav til våre leverandører om at vi skal ha det beste hver dag, hele tiden. Dette er de nå innstilt på, smiler, er litt stolte av oss og vi får hele tiden et klapp på skulderen for at vi tørr å gjøre det på vår måte. Og nå etter første året med alle disse omveltningene og skepsisen smiler også de som var noe skeptiske om hvordan vi skulle klare dette rent økonomisk uten å ”flå” våre gjester, høye priser og ikke minst varekoster. Men som vår økonomisjef sa: ”Dette er jo bare fantastisk, dere har rykket opp fra 1 divisjon til Eliteserien når det gjelder matkvalitet, dere har senket prisene og varekosten har gått ned!”

Grunnen til denne fantastiske reisen kan oppsummeres med stolthet, lekenhet, nytenkende, kreativitet, optimisme, nysgjerrighet og vilje til å være best. Og selvfølgelig fantastiske kokker bak dette, som står på hver dag og ser bare muligheter og spennende utfordringer – uansett! Choice sitt motto er: Mot – Energi – Begeistring – det er hva som utøves hver eneste dag.

Som noen få eksempler på hvilke råvarer de jobber med i det daglige, nevner vi oster fra Undredal, Himmelspannet og Den Blinde Ku, fair trade sjokolade fra Peru og Guatemala, sjøkreps fisket av pensjonister i Nordfjorden, rabarbra fra Dimna, hjort fra Sandane, killing / geit fra Bakka, lam, villsau og spekemat fra Herøy, breiflabb og kveite fra Gjerdsvika, bær fra Valldalen, Balholm. Askøy Røykeri egne produkt og egen produksjon av spekeskinke og pølse.

Bør også nevne stedets egen ”lekegrind” som kalles Gastronomisk Smakotek, der de tilbyr kunder og gjester mer en 30 forskjellige aktiviteter og smakinger innenfor deres verden av mat og drikke. Noe som blir mer og mer etterspurt og satt pris på.

Thumbnail Image: