Et rocka hotell

Publisert Sist oppdatert

- Egentlig er det fint å bryte den forestillingen mange har om at Radisson SAS er så stivt, sier markedsansvarlig Gry Instefjord.

Like sikkert som at høsten kommer, lander en liten brosjyre fra Radisson SAS Lillehammer Hotel ned i postkassa, proppfull av aktivitetstilbud ved hotellet. I følge markedsansvarlig Gry Instefjord er det om lag 150.000 som mottar denne forsendelsen i Østlandsområdet to ganger i året. Det nyoppussede hotellet ligger ikke på latsiden, og neste høst kan de også tilby innlandets største kongressenter.

Blir drept tidlig

I brosjyren ”Weekendguiden” frister hotellet oss med ulike aktiviteter. Krimopplevelser, matkurs, golfkurs, julebord og skoleferietilbud presenteres side om side.

- Krimweekenden ”Mysteriet på hotellet” er et konsept vi har utviklet selv. Opplegget er populært, og mange kommer tilbake for nye opplevelser. Noen har også deltatt på samme komplottet mer enn en gang, forteller Gry Instefjord. I fem år har hun vært en av de kreative sjelene ved hotellet, som blant annet har utviklet tre særegne mysterier for hotellet. Ved enkelte anledninger deltar hun også som skuespiller.

- Men jeg har en veldig liten rolle. Jeg blir drept veldig tidlig, sier hun og ler.

Det er nok av kriker og kroker å gjemme seg bort i på hotellet. Lange korridorer, et skummelt roteloft og salonger proppfulle av historier om både Wehrmacht hovedkontor og fredsavtaler gjør bygget til et yndig sted for ulike scenarioer.

Populære arrangement

Weekendtilbudene er populære og velkjente, men er det noe som virkelig har satt hotellet på kartet må det være musikkfestivalene. Lillehammer Classic Rock Festival og Lillehammer Blues Festival har gjort stor suksess blant rockere og bluesentusiaster i det ganske land.

- Bluesfestivalen ble startet for 6-7 år siden. De siste tre årene har interessen tatt seg gradvis opp, forteller Instefjord. Siste helgen i oktober sparkes en ny festival i gang; Lillehammer Rhythm & Roots Festival 05. Også General Manager ved hotellet, Dag Olav Koppervik er spent. Sistnevnte er i følge Instefjord et oppkom av ideer. Stadig vekk er det nye prosjekter som planlegges – og settes ut i live. Konserter, festivaler og enorme Harley Davidson-treff. Alt passer inn på mellom disse veggene. Faktisk har rockefestivalen blitt så populær at allerede tidlig høsten 2005 er 100 billetter solgt – før programmet i det hele tatt er klart. Koppervik er ihuga Harley Davidson-eier, og håper at Lillehammer i fremtiden kan være vertskap for stadig større arrangementer, også for likesinnede syklister.

- Det vi fokuserer på er å tilby noe ekstra mer enn bare å sove og spise, sier Gry Instefjord.

General Manager Dag Olav Koppervik har mange spennende prosjekter på lur. Her står han i Longhorn sportsbar, foran en glassmonter med en Harley Davidson utstilt. Harley-entusiaster finner hvert år veien til hotellet.

Innlandets største kongressenter

Da kan det være greit at det nå skal bygges en ny stor hall i forbindelse med hotellet. Messearrangører bør dermed kjenne sin besøkelsestid i Lillehammer, når hallen står ferdig. Dovrehallen, som nybygget allerede er døpt, planlegges åpnet august 2006. Med 1084 kvadratmeter, vil hallen kunne benyttes både til kongresser og til messehall. 1500 deltakere i kinooppsett skal kunne ta plass her inne.

- Per i dag kan vi ha arrangementer på opptil 1200 personer, forteller Instefjord. Dette fordeler seg over flere lokaler rundt omkring i bygget. I fremtiden kan antallet dobles.

Selve hotellværelsene har også fått en real oppgradering. Blant annet er alle badene blitt renovert i løpet av de 5-6 siste årene. 150 bad er helt nye. I tillegg er det bygget 53 nye rom, slik at det totale antall gjesterom nå er 303. Alle rommene kan benyttes som dobbeltrom. Dette gjør hotellet til et av Norges største kurs- og konferansehotell.

Tørrskodd pubrunde

Hotellet har flere gode spisesteder og barer. Vi nevner i fleng hovedrestauranten ”Tre diktere”, à la carte restauranten ”Salt & Pepper”, Longhorn Sportsbar, Bagler´n Bar & Pub, Lobby Bar og Park Dancing. Instefjord tror også at dette er en av grunnene til at festivalene har blitt så populære, nettopp fordi alt holdes innendørs. Her er det ikke snakk om værforbehold.

- Her kan man ta en pub-til-pub runde tørrskodd, sier hun smilende. Ikke alle markedssjefer kan skilte med tilsvarende tilbud. I tillegg finnes Lillehammers gågate kun 600 meter - bokstavelig talt - nede i bakken.

Et nytt tilskudd på byggmassestammen er et tun med tømmerkoier plassert lunt nede i hjørnet av den enorme parklignende hagen. Her inne kan maten tilberedes og nytes i et intimt og stemningsskapende miljø. Tømmerkoiene, med sitt uformelle formspråk, er blitt veldig populære. Både blant rockere og andre.

Thumbnail Image: