«Sjokk-fusjon» for matkasse-konkurrenter

De har kjempet med nebb og klør om sultne og stressede kunder, men nå vil de to nettmat-leverandørene Adams Matkasse og Godtlevert.no slå seg sammen. Målet er å for alvor å ta opp kampen med de tre dominerende dagligvarekjedene.

Publisert

– Både Adams Matkasse og vi har siden oppstarten vært drevet av et ønske om å skjerpe konkurransen i det norske dagligvaremarkedet. Ved å slå oss sammen blir vi en reell utfordrer til dagligvarebransjen, sier Godtlevert.no-gründer Kjetil Graver.

Han mener fusjonen vil gi betydelige kostnadsreduksjoner – noe som er helt nødvendig for å konkurrere mot kjedenes enorme stordriftsfordeler.

Han og medgründerne fusjonerer nå selskapet de etablerte i 2010 med den bergensbaserte aktøren Adams Matkasse. Aksjonærene i Godtlevert.no får oppgjør i Linas Matkasse-aksjer. Linas Matkasse, hvor norske Herkules Capital er tungt inne på eiersiden, eier i dag over 90 prosent av Adams Matkasse.

Adams Matkasse og Godtlevert.no har en årlig omsetning på henholdsvis 330 og 390 millioner kroner og nærmere 25 000 og 30 000 kunder. De respektive selskapsnavnene vil leve videre som adskilte konsepter, og det vil bli lagt ned betydelige ressurser i å rendyrke de to merkevarene.

Mange ansatte

Adams Matkasse har nærmere 74 ansatte, mens Godtlevert.no sysselsetter drøyt 65. Begge selskapene har de siste årene satset tungt på lokale, tradisjonsrike leverandører over hele landet, noe som har ført til sysselsetting hos flere mindre næringsmiddelselskaper i distriktene.

– Vi har begge en forretningsmodell basert på å kutte ut fordyrende mellomledd, som for eksempel store grossister. Vi tilbyr heller produkter av høy kvalitet levert direkte fra produsentene. Dette er kvalitetsbevisste leverandører som ikke er store nok til å få hylleplass hos dagligvaregigantene, men med denne fusjonen vil vi kunne gi disse produsentene en enda større mulighet til å nå ut til et nasjonalt publikum, sier daglig leder Veslemøy Tvedt Fredriksen i Adams Matkasse.

Herkules Capital tar med dette et nytt jafs av det nordiske matvaremarkedet. I 2015 kjøpte de 35 prosent av aksjene i svenske Linas Matkasse. Linas vil eie 100 prosent av det nye selskapet.

– For vår del er dette et ledd i en betydelig og langsiktig satsing på dagligvaremarkedet både i Norge og internasjonalt. Vi mener denne type aktørers struktur og forretningsmodell gjør at de med troverdighet kan utfordre de etablerte og samtidig tjene penger. Her kan vi bidra både med økonomiske muskler og betydelig bransjekunnskap, sier Managing Partner Sverre B. Flåskjer i Herkules Capital.

Fusjonen skjer med forbehold om godkjennelse fra konkurransemyndighetene.

Powered by Labrador CMS