SJEFSNISSE: Reidar Westre lover bading fra kaia dersom hans hotell ikke blir topp tre i frokostkåringen i 2020.
SJEFSNISSE: Reidar Westre lover bading fra kaia dersom hans hotell ikke blir topp tre i frokostkåringen i 2020.

Badetrussel fra julekongen

Etter å ha vunnet kåringen for Rogalands beste frokost tre år på rad, tar Scandic Maritim-sjefen sats: – Kommer vi ikke på frokost-pallen i Norge i 2020, så skal jeg og alle avdelingslederne bade i Smedasundet.

Administrerende direktør ved Scandic Maritim i Haugesund, Reidar Westre, har aldri vært redd for å klinke til. I år er intet unntak. Men om han og de ansatte ikke leverer i 2020, kan det bli en kjølig stemning på hotellet.

– På mandag hadde vi vår årlige julelunsj tradisjon med 400 av noen av de største kundene våre og samarbeidspartnere. Der holder jeg hvert år en tale, og for noen år siden lovte jeg å bade i Smedasundet (utenfor hotellet) om vi ikke vant kåringen for Rogalands beste frokost. Heldigvis har vi gjort det de siste tre årene, samt kommet til finalen de to siste årene. Nå i 2020 skal vi på pallen, og gjør vi ikke det så skal alle avdelingslederne, og meg selv, bade i desember til neste år når den samme lunsjen er over, lover Westre.

FRISKT: Her skal Westre og hans team bade, hvis hotellet ikke blir topp tre.

Slo Nidelven i intern-kåring

For nå mener Westre at tiden er moden for å hevde seg i den ypperste Norges-toppen, når det gjelder frokost.

– Jeg må nesten legge til at vi tidligere i år vant Scandic sin egen kåring basert på gjestenes tilbakemeldinger når det gjelder frokosten. Ja, vi slo faktisk Kjetil (Vassdal, red. anm.) og hans flinke folk på Scandic Nidelven, sier Westre med et stort smil, og legger til:

– Ja, det var forresten samme dag jeg ble kåret til årets kommersielle direktør i Scandic, om det er lov å skryte litt da, gliser han.

Gode tall

Scandic Maritim har en samlet omsetningsøkning  på 43 % i oktober.

– Vi øker med 5 millioner mot den tidligere all time high rekordene fra 2017/2018, nå i november. Desember blir også flott med en økning på over 20 %. Samlet økning for Q4 blir på over 35%.  Økningen er basert på losji og F & B i forbindelse med julebord, og kurs og konferanse aktivitet. Alle våre fire restauranter har økning og showpakkene vi har hatt gjør at mange reiser langt for å besøke oss, og det setter vi umåtelig pris på. Kvalitet i alle ledd er hovedfokuset, slik at gjestene gjør det til en tradisjon å ha julebordet sitt nettopp hos oss.

NB: Saken fortsetter under bildet.

HANNE KROGH: Scandic Maritim satser tungt på julebord. Her er det Hanne Krogh som underholder gjestene.

Han har en siste gladnyhet på lager:

– Som du kanskje har fått med deg så øker Haugesund by definitivt mest i oktober og november av alle byene i Norge, ifølge Benchmarking Alliance. Det samme blir nok også gjeldende for desember. Nå er det ikke de høyeste tallene i Norge vi snakker om, men vi tar med oss det vi kan vi, avslutter Westre.

Til toppen