Tidsbesparende registrering

Publisert Sist oppdatert

– Vi synes vi har noe vettugt å komme med, sier produktsjef Andreas Gnutzmann og viser hvordan du registrerer timelistene dine på mobilen. Han har logget inn, valgt type jobb, lagt inn timer og sendt dagens liste til lønningskontoret før vi har fått opp journalistblokka. Det hele er unnagjort på et halvt minutt og brukergrensesnittet er usedvanelig enkelt.

– Alle har jo mobil, så det er ikke nødvendig å investere i PDA eller annet dyrt utstyr for å legge inn timer på denne måten. Du trenger en vanlig mobil med wap, men det finnes vel knapt noen uten på markedet i dag, sier han.

Praktisk hjelp

Andreas Gnutzmann er en av tre unge gründere av timeregistrering på mobil.

– Kan vi ikke hjelpe bedrifter med å spare tid og penger, er det liten vits i det vi driver med, mener Gnutzmann. Systemet kan tilpasses den enkeltes arbeidsoppgaver og nye bruksområder er under utvikling. Her kan man legge inn en rekke variabler tilpasset bedriftens behov. Firmaet har god kontakt med brukerne og får konstruktive tilbakemeldinger fra dem som faktisk bruker systemet. Det er Gnutzmann særs godt fornøyd med. I skrivende stund teller kundeporteføljen tre hundre brukere, og tallet stiger jevnt og trutt. Nå er det markedsføring som har hovedprioritet.

Teknisk bakgrunn

Det er tre unge menn som satser på nyvinningen. Bakgrunn har de fra IT og NTNU. En av dem, Håkon Isachsen hadde ideen til timeregistreringsverktøyet. Han så at det ble brukt mye tid på timeregistrering, dessuten måtte regnskapskontoret punche timelistene inn på PC ennå engang. For å gjøre en lang historie kort, Isachen skrev masteroppgaven sin om temaet, og sammen med de to andre jobbet de fram et system for registrering av timelister. Tredjemann på laget er Lars Ryen Mill, han har fått jobben som daglig leder. Isachsen er prosjektleder.


Pilotprosjektet var ferdig i august i fjor og
penger til videre utvikling har de fått av Innovasjon Norge. Noe de setter stor pris på.
– Det gir oss muligheten til å fortsette å jobbe med dette, og ikke minst videreutvikle det, sier Gnutzmann.

Enkelt og billig

– Vi har laget et system som fungerer godt på mobil. Det er enkelt å logge seg inn, enkelt å navigere og enkelt å fylle ut timelister og eventuelt kjørte kilometer. Og i det øyeblikket du trykker på ”send” er listen inne på kontoret, sier Gnutzmann.

For små bedrifter vil det være av stor betydning at registrerte timer kommer fort og presist inn, slik at de kan fakturere kundene så raskt som mulig. Har man drift med mange ansatte i små stillinger vil dette systemet gjøre registreringen av den enkeltes timer mye enklere.
Det er Tarantula som administrerer selve systemet og brukerne betaler en liten månedsavgift for å benytte det. Det hele organiseres over internett.

­­- Fra nettet kom også ideen til navnet. Tarantula betyr rett og slett edderkopp, så vi spiller på dette med nettverksbygging. Dessuten høres Tarantula kult ut, gliser Andreas Gnutzmann.

 

 

Thumbnail Image: