1100 betjener 3850 gjester og 1200 ansatte

Publisert Sist oppdatert























– Vi har 37 barer totalt. Pool-bar og Sky-bar og Solarium-bar er her oppe ved bassengene, forteller hotelldirektør Xavier Matthias. Her er det også treningssentre, klatrevegg, basketball-bane, golfsimulator, minigolf, skøytebane og løpebaner…

I spisesalen på tre plan betjenes 1850 gjester samtidig - og de velger en tre-retters middag fra a la carte-meny. Det er to bordsettinger til middagen og menyen skiftes hver eneste dag på dette cruiset som varer i 12 døgn. Hver dag må gigantvaskeriet vaske hver passasjers minst tre tøy-servietter, to håndklær pluss badehåndklær og kluter samt sengetøy som alt skiftes hver dag. Om bord i Explorer er det 1557 passasjerlugarer. Skipet er ikke bare et hotell, men også et opplevelsessenter av dimensjoner:

Her har folk alle mulige fasiliteter de kan forsyne seg med. I en Broadway-inspirert teatersal med plass til 1350 (!) mennesker går det flere kvelder forskjellige, storartede show. Her er kino og skøytehall, utallige restauranter og diskotek og kafeer. Her en stor promenadegate der du kan handle alt hva hjertet måtte ønske og i Casino Royal kan mange hundre mennesker få utløp for sine gamblerlyster.

15 avdelinger

Skipet er 311 meter langt og har 102.000 hestekrefter. 55.000 hestekrefter går til fremdrift og resten på hotellet. Det er seks forskjellige motorer som produserer 75 megawatt strøm som tilsvarer forbruket i en ganske stor by. 900 tonn sjøvann avsaltes til bruk hver dag. Absolutt alt avfall håndteres om bord - det er ikke en tannpirker som går over bord. Dersom en ansatt skulle bli tatt i å kaste noe over rekka er det oppsigelsesgrunn. Men det går med mye drivstoff, 11 tonn i timen under marsjfart. På et ni-dagers cruise går det med ”fuel” for en million dollar.

Når skipet skal skifte passasjerer ankommer det havn klokken 07.00 og ved lunsjtid skal alt være klart til å ta inn neste passasjergruppe. Da er 3850 gjester tatt av og 9500 kofferter båret i land – og like mange er brakt om bord igjen. Dessuten er hele skipet gått gjennom sikkerhetsmessig slik at alt er klarert for neste gruppe.

Hotelldirektør Xavier Matthias er fra en av øyene i Karibien, nemlig St. Vincent. Han har jobbet i cruisefart i 15 år.

– Dette er et skip i Voyager-klassen og er verdens tredje største skip. Vi har en totalkapasitet på 3842 gjester og kan ha et mannskap på totalt 1205, forteller han.

– Hotelldivisjonen er inndelt i 15 avdelinger. 60 prosent dreier seg om F&,B (food and beverage) der rundt 600 av min stab jobber. På et tradisjonelt hotell går de ansatte hjem etter jobb. Her er det vårt ansvar å sørge for at de 1200 ansatte også får mat og en seng. Vi serverer hver dag forskjellig mat avhengig av hvilket land de ansatte kommer fra. Vi har fire forskjellige kjøkken om bord. Hovedkjøkkenet er på tredje dekk og så er det ett kjøkken videre oppover for hver av de to andre etasjene der hovedrestauranten er med plass til 1850 gjester til sammen. Her er det 250 servitører i sving samtidig - det vil si 100 hovedservitører og 150 assistentservitører. I tillegg har vi et stort kjøkken i tilknytning til Windjammer-restauranten på dekk 11 der de fleste gjestene spiser frokost og lunsj. Hvert dekk har en hovmester som har sitt ansvarsområde der, forteller Matthias.

– Når vi får passasjerlistene blir gjestene bordplassert på hovedrestauranten. Og alle vet hvor sine respektive gjester kommer fra og innordner seg etter det. Det er gjester fra hele verden om bord og det må vi ta hensyn til, legger han til og fortsetter:

1557 lugarer

– Vi serverer frokost, lunsj, ettermiddags-te og middag. I tillegg kan gjestene få lett mat hele døgnet på et par-tre andre steder rundt i skipet. Vi har 37 barer med 104 bartendere. Det er en stor operasjon å få det hele til å gå som det skal. Vi må ta om bord mat som i utgangspunktet skal vare i 12 døgn. Vi kan supplere med en del frukt og grønt underveis, men det meste tas inn når vi er i New Jersey. Seks uker før avreise har vi oversikt over nasjonaliteten blant gjestene slik at vi kan kjøpe inn etter det, sier Matthias.

– Hva med maten - blir alt laget om bord - sauser, for eksempel?

– Ja, absolutt alt blir laget om bord. Vi har menyer som er satt opp før avgang og ingen gjest spiser samme middag to ganger – hvis de da ikke har spesielle ønsker om det. Hver dag er det nye menyer.

– Hvordan foregår renhold av rommene?

– Vi har 1557 lugarer som rengjøres av 84 ansatte. Hver lugar blir rengjort og ryddet to ganger hver dag. Det skiftes på senger hver dag og gjestene har vanlige håndklær og badehåndklær. De som har ansvaret her har også ansvaret for trykkeriet av dagens aviser som lages for hver dag undre cruiset. Der informeres gjestene om alt som skjer om bord. Avisen trykkes på flere språk. Så har vi resepsjonen som har ansvaret for programmene for ”loyalty-guests” - folk som har reist med RCCL mange ganger og vi har egne program for de som bor i de 38 suitene og i Royal Suite. Vi har fire konferanserom med alt utstyr, forteller direktøren.

Heller ikke økonomien er som på et landbasert hotell:

Nulltoleranse

– Her, som alt annet, er det to sider ved operasjonen, nemlig gjestene og de ansatte. Vår finanscontroller tar seg av alt med hensyn til gjestene og deres betaling av alt de kjøper ekstra om bord. Så har vi en som har ansvaret for lønnsutbetalinger, forteller Matthias.

– Det er mange forskjellige nasjonaliteter blant mannskapet - skaper det problemer?

– Totalt er det 64 forskjellige nasjonaliteter om bord akkurat nå og i min stab er det 48 forskjellige nasjonaliteter. Det er klart det kan være en utfordring! Kjønn og religion er stikkord. De fleste av mannskapet - servitører, stuepiker, pool-attendants - deler lugar. Offiserer med to striper eller flere har egne lugarer. Største nasjon er folk fra de forskjellige øyene i og rundt Karibien, men mange er fra Øst-Europa - og overalt ellers. Mannskapet har egne diskotilstelninger og en rekke tilbud og vi har egne folk som tar seg av grillaftener for dem, filmkvelder, servering i barene de disponerer, for å nevne noe, svarer han.

Arbeidsperioden varierer fra kapteinens ti uker på og ti uker av. Matthias er 16 uker på og åtte av, servitører og de fleste andre har seks måneder på og seks ukers ferie, mens renholderne har åtte måneder ? på og åtte uker av. Når folk er på jobb arbeider de hver eneste dag. Alle drilles på sikkerhet og er plassert overalt på de laveste dekkene slik at de raskt kan komme til sine respektive stasjoner. Det er eget sykehus med to leger og tre sykepleiere som skal kunne ta kompliserte operasjoner. Skipet har et helikopterdekk foran i tilfelle det blir behov for det. Og for alle tilfellers skyld er det eget likhus om bord…

– Har de ansatte lov å omgås gjestene?

– Nei. Det er det nulltoleranse for. Vi sier de skal være sosiale overfor gjestene, men ikke fraternisere med dem. Men offiserene kan gå på diskoteket eller i en bar fordi gjestene liker det, men de kan ikke gå inn i en gjests lugar. Det er oppsigelsesgrunn, svarer Xavier Matthias.


 ,

Thumbnail Image: