Sladder ølbildene
Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, er dypt uenig i Helsedirektoratets pålegg om å fjerne ølbildene på foreningens nettside Drikkeglede. Men trussel om tvangsmulkt på 25.000 kroner dagen har fått Bryggeriforeningen til å sladde bildene.
Helsedirektoratet ville ilegge foreningen en tvangsmulkt på 25.000 kroner dagen dersom bilder og omtale av øl ikke ble fjernet innen første august fra nettsiden Drikkeglede.
Siden ble lansert som en forbrukerportal for Bryggeri- og drikkevareforeningen på internett i fjor sommer, men Helsedirektoratet mener at mye av innholdet på siden er i strid med forbudet mot alkoholreklame.
– Vi er grunnleggende uenig med Helsedirektoratet i tolkingen av regelverket, men vi har ikke råd til å betale dagbøter på 25 000 kroner, så nå sladder vi bilder av ølglass og fjerner omdiskutert tekst, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen i en pressemelding.
Han er glad tvangsmulkten ikke har tilbakevirkende kraft; dette kunne ha ført til utgifter på nesten ti millioner kroner. Bryggeriforeningen har anket avgjørelsen og sendt en klage til Markedsrådet. Får de ikke medhold, vil sakens tas videre oppover i rettssystemet, forteller Nome, som mener at loven fra 1970-tallet tolkes bokstavtro ut fra virkeligheten på den tiden den ble laget, og ikke dagens norske samfunn.
– Vi ønsker ikke en oppheving av forbudet mot alkoholreklame, men det må være lov å gi forbrukerinformasjon om øl, sier Nome.
Han mener også at norske ølprodusenter utsettes for stadig større press fra utenlandske produsenter, da folk flest uansett eksponeres for alkoholreklame gjennom internett, magasiner, utenlanske tv-kanaler og så videre.
– Norske bryggerier får ikke engang lov til å informere nøytralt om sine varer på sine egne nettsider. Bryggeriforeningen får heller ikke bringe slik informasjon, selv om vår nettside drikkeglede.no har mange fellestrekk med Vinmonopolets gode nettportal. Vi gir ren forbrukerinformasjon, sier han.
Siden inneholder informasjon om de norske produsentene av øl, brus og vann og produktene de selger, samt omtale av hva slags drikke som passer til ulike matretter og bilder av drikke sammen med mat. Der ligger også linker til nyhetsartikler fra medier som omtaler blant annet ølfestivaler og smakstester av øl. Ifølge Nome mener Helsedirektoratet at alt materialet som omhandler alkoholholdig drikk er ulovlig og bryter mot reklameforbudet.
De siste årene har det vært en svak økning av det samlede alkoholforbruket i Norge. Tendensen er at det drikkes mer vin og brennevin, og mindre øl.
– Vi mener dagens situasjon er konkurransevridende. Selvsagt ønsker vi at folk skal drikke mer øl og mindre sprit og vin. Men misbruk av alkohol er ingen tjent med. Hvis vi lykkes med å øke folks interesse for øl på bekostning av sterkere drikkevarer vil det gi et lavere totalkonsum, nøyaktig slik myndighetene ønsker, sier Petter Nome.
