Populær smiley
Smiley-ordningen med de fire forskjellige, mer eller mindre glade, smileyene ble innført i 2001. Siden da har forbrukernes kjennskap til ordningen økt, og tall viser at 94 prosent av alle forbrukere nå kjenner ordningen. 95 prosent synes at det er en god eller meget god ide å gi blant annet butikker og restauranter «karakter» i form av smileyer, for deres evne og vilje til å overholde reglene for matvaresikkerhet.

- Analysene viser helt klart, at forbrukerne er svært fornøyde med smiley-ordningen, og at de bruker smileyene til å velge hvor de vil spise og kjøpe inn. Smiley-ordningen er en god måte å skape åpenhet rundt matsikkerhet på, og den gir forbrukerne en mye større sikkerhet i valg av butikker og restauranter, sier familie- og forbrukerminister Henriette Kjær.
Virksomhetene støtter i økende grad opp om ordningen. Åtte av ti mener nå at smiley-ordningen er en god ide, og samtidig føler de seg rettferdig behandlet av kontrollen. Det gjelder også virksomheter som har fått en mindre fornøyd, eller sur smiley.
- Det viser at smiley-ordningen har funnet sin form, og at virksomhetene bruker den til å sette fokus på matvaresikkerheten. På denne måten lever ordningen opp til sitt formål, nemlig å styrke matvaresikkerheten, sier Henriette Kjær.

Adressen er www.fvst.dk/Smiley. Her kan man også velge å bli abonnent og få tilsendt smileyene for de virksomhetene man gjerne vil holde øye med.
(Kilde: Fødevarestyrelsen)