Italia vokser
Folk er opptatt av hvor vinen de drikker kommer fra, og en undersøkelse understreker det tallene vitner om; Italia står sterkt som vinland blant norske forbrukere.
Så langt i år har Vinmonopolet solgt 17.106.271 liter rødvin; en økning på 2,6 prosent fra i fjor. 6 232 124 liter stammer fra Italia, som har hatt en økning på 11.8 prosent sammenliknet med fjorårets tall, og topper lista blant norske forbrukere. Nest etter Italia kommer Spania med 2.363.779 liter og Frankrike med 2.060.524 liter, men begge disse landene har hatt en nedgang sammenliknet med i fjor. USA og Portugal øker med henholdsvis 10,3 og 6,10 prosent, det samme gjør "øvrig rødvin", som det er solgt 15,5 prosent mer av så langt i år. 62,3 prosent av det totale salget er bag-in-box.
En undersøkelse blant 1000 respondenter utført av MarkUp Insight viser at folk er forholdsvis opptatt av hvor vinen kommer fra også ved valg av papp-vin. 52 prosent av respondentene sier at landet vinen kommer fra er svært eller ganske viktig når de skal velge rødvin på Bag-in-Box. 85 prosent svarer at de har et svært eller ganske godt inntrykk av Italia som vinland, og Italia er også det opprinnelseslandet som er mest preferert ved valg av rød Bag-in-Box-vin.
Videre viser undersøkelsen av det særlig er de mellom 46 og 55 år med husstandsinntekt over 900.000 kroner som er mest opptatt av hvilket land vinene kommer fra. Unge kvinner og da særlig unge kvinner med høy utdannelse, har spesielt høy preferanse for italiensk vin.
I fjor lanserte Arcus vin fire av fem nye bestselgere blant de italienske vinene på Bag-in-box.
