Drikker mindre brus

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

I fjor sank brussalget i Norge med 2.7 prosent, og det er omsetningen av sukkerholdig brus som gikk mest ned. Det ble også solgt mindre norskprodusert øl. 

Det sier direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, Petter Nome.

De nye opplysningene står i kontrast til tallene som foreningen gikk ut med tidligere i år, som viste en kraftig vekst i brussalget. Dette henger ifølge Nome sammen med en rutinesvikt som er avdekket i salgsrapporteringen. 

- Det viser seg at store volumer er rapportert dobbelt, og vi har dermed gått ut med opplysninger som gir et feilaktig bilde av utviklingen. Dette er svært beklagelig, men heldigvis har vi funnet feilen og lagt inn sikkerhetssystemer som skal hindre at det skjer igjen, sier han i en pressemelding. 

Også salget av andre drikkevarer gikk ned i fjor, viser statistikken fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen. Det ble solgt 513 millioner liter brus, som er en nedgang på henholdsvis 2,8 og 2,5 prosent for sukkerholdig og sukkerfri brus. Salget av vann gikk ned med 8,4 prosent til 86 millioner liter. Det ble solgt 243 millioner liter øl; en nedgang på 3,2 prosent. Samtidig ble det solgt syv millioner liter med cider, som økte med 2,6 prosent. 

Men samlet sett er det en klar nedgang i salget av norskproduserte drikkevarer, og her mener Nome at årsaken er sammensatt. 

- Når det gjelder øl og brus, er det imidlertid liten tvil om at avgiftsnivået i Norge fører til økt svenskehandel , sier Nome.

Main Image:
Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS