President og CEO Jens Mathiesen i Scandic Hotels.

Påvirket av sen påske:

 – Etterspørselen bremset betydelig i april

Nettoomsetningen endte på 5,8 milliarder svenske kroner for Scandic Hotels i perioden 1. april til 30. juni. Det gir en EBITDA på 723 millioner svenske kroner og en driftsmargin på 12,5 prosent.

Scandic Hotels
1. april til 30. juni 2025:

  • Nettoomsetning: SEK 5 795 millioner ( -1,3 % fra 5 871 millioner)
  • Gjennomsnittlig belegg: 65,9 % (64,0 %)
  • RevPAR (inntekt per tilgjengelig rom): SEK 879 (871)
  • Driftsresultat: SEK 816 millioner (927)
  • Justert EBITDA: SEK 723 millioner (841)

I andre kvartal hadde Scandic Hotels et gjennomsnittlig belegg på 65,9 prosent mot 64 prosent på samme tid i fjor.

Samtidig opplyser selskapet om at bookingsituasjonen er bedre enn på samme tid i fjor, noe som gjør at selskapet forventer høyere belegg og priser sammenlignet med året før.

– Scandic leverte et godt kvartal med økt organisk vekst, solide resultater og sterk kontantstrøm, sier president og CEO Jens Mathiesen i Scandic Hotels.

– Framover ser vi også positivt på tredje kvartal, hvor bookingnivået er høyt og bedre enn på samme tid i fjor. Vi opprettholder et høyt tempo i vår kommersielle utvikling med flere nye hoteller og åpninger.

Påvirket av en sen påske

Scandic Hotels viser til høyere RevPAR i andre kvartal, med 765 kroner i 2025 mot 745 i fjor, men driftsresultatet endte på 816 millioner svenske kroner mot 927 millioner svenske kroner i 2024.

Resultatet er påvirket av fjorårets store arrangementer i samme periode og en sen påske i 2025.

– Markedet utviklet seg generelt positivt, selv om etterspørselen midlertidig bremset betydelig i april på grunn av en sen påske, sier Mathiesen.

Scandic Hotels
Første halvår 2025:

  • Nettoomsetning: SEK 10 341 millioner (+0,5 % fra 10 290 millioner)
  • Gjennomsnittlig belegg: 60,6 % (58,0 %)
  • RevPAR (inntekt per tilgjengelig rom): SEK 765 (745)
  • Driftsresultat: SEK 1 010 millioner (1 053)
  • Justert EBITDA: SEK 824 millioner (874)

– Dette påvirket særlig forretningsreiser rundt helligdagene, men også fritidssegmentet opplevde en viss nedgang, sier Mathiesen og viser til blant annet Taylor Swifts konsert i Stockholm og Eurovision i Malmö.

Sjette signaturhotellet

– Vi har god framdrift og opprettholder et høyt tempo i den kommersielle utviklingen. I løpet av kvartalet signerte vi avtaler om tre nye hoteller, sier Mathiesen.

– Vi åpnet også vårt sjette hotell i Signature Collection-serien, The Dock 69°39 by Scandic, i sentrum av Tromsø med 305 rom.

– En annen viktig milepæl var lanseringen av vår nye nettside, som gir enda bedre forutsetninger for å styrke kundeopplevelsen, relasjonen til våre gjester og salgsarbeidet.

Oppkjøp av irsk hotellvirksomhet

Samtidig har selskapet kunngjort sin intensjon om å overta hotellvirksomheten til Dalata Hote Group fra Pandox og Eiendomsspar, i forbindelse med deres offentlige bud på Dalata, som har 56 hoteller og omtrent 12.000 rom i drift.

– I juli signerte vi også en avtale om å overta hotellvirksomheten til Dalata – et oppkjøp som vil gi Scandic en unik mulighet til å etablere en attraktiv plattform for vekst i Irland og Storbritannia.

– Oppkjøpet bør ses som et sentralt element i 2030-strategien som vi presenterte tidligere i år, sier Mathiesen.

Powered by Labrador CMS