SATSER: Daglig leder i hotellkjeden Eivind Hjulstad har god grunn til å være fornøyd; kjeden leverer tidenes resultater, og skal åpne hoteller i flere byer i tiden som kommer.

Tidenes rekord for Citybox. Nå utvider kjeden med hoteller i fem byer

Hotell-ferskingen med det høyeste belegget i Oslo og Bergen. Og havnet rundt 50 millioner kroner over budsjett.

– Vi er enormt stolt over å ha høyest belegg i begge de to største byene i Norge. At vi i tillegg havner hele 20 og 28 prosent over gjennomsnittet i markedet er helt rått. Vi har enormt dyktige ansatte og dette står som beviset på det. Særlig renholderne våre har gjort en utrolig innsats i året som var, sier daglig leder i Citybox, Eivind Hjulstad, i en pressemelding fra Citybox.

Hotellkjeden runder av hotellåret 2022 med høyest belegg i både Oslo og Bergen. Citybox Oslo med et gjennomsnittlig belegg på 88,8 prosent, mens Citybox Bergen på 77,6 prosent. Gjennomsnittet i markedet i Oslo landet på 60,9 prosent og Bergen på 57,7 prosent, viser tall fra Benchmarking Alliance.

Langt over budsjett

Alle kjedens hoteller hadde i 2022 tidenes beste omsetning, og totalt havnet omsetningen på 269 millioner, nesten 50 millioner over budsjett.

– På tross av omikron i starten av året ble 2022 et svært bra år for Citybox. Vi har knust alle budsjettene og havnet hele 49 millioner over det totale årsbudsjettet. Det å i tillegg kunne vise til høyest belegg i både Oslo og Bergen, en svært god RevPAR på tvers av hotellene er enormt gøy, fortsetter Hjulstad.

ENKELT OG POPULÆRT: Citybox-hotellene har slått an hos gjestene.

– Før pandemien lå vi på snitt med markedet på RevPAR, nå slår vi markedet også på RevPAR i tillegg til belegg. Som et budsjetthotell er vi ofte best i klassen når det kommer til belegg, men å se en slik økning i RevPAR er sterkt. Basert på den økende differansen ser vi at tendensene i markedet endrer seg. Gjesten er mer bevisste på hva de bruker penger på og ser etter gode budsjettalternativer. Med dagens urolige marked og økte kostnader tror vi at gode budsjettalternativer i hotellbransjen vil stå frem som et enda klarere valg for de reisende og vi ser gode salgstall i første kvartal av 2023, legger han til.

Setter seg hårete mål

I løpet av 2022 har Citybox økt andelen av bookinger via egen nettside betydelig.

– Det siste året har vi sett en stor endring i antall gjester som booker direkte via nettsiden vår fremfor andre kanaler. Det har vi jobbet hardt for å få til og planlegger å ta enda flere skritt for å gjøre gjestereisen vår enda mer sømløs, sier Eivind.

Hotellkjeden har i dag seks hotell i drift fordelt på Oslo, Bergen og Kristiansand, i tillegg til Tallinn og Antwerpen. Målsetningen er å bli en av de ledende hotellkjedene i Europa innen budsjett segmentet, og skal i løpet av de neste årene åpne hotell i Stockholm, Helsinki, Brussel, Tromsø og Kristiansand.

– Nå gjenstår det bare å finne flere spennende hotellprosjekter innlands, her søker vi aktivt. Særlig i Oslo kunne vi ha tenkt oss ett hotell til, kanskje til og med flere. Begge hotellene våre i Bergen havnet på topp seks på belegg i byen. Det er et tydelig bevis på at det er rom for flere Citybox-hotell i samme by uten at de spiser av hverandre. Vi har all tro på at budsjett segmentet kommer til å gjøre det svært godt i årene som kommer, sier Hjulstad.

Powered by Labrador CMS