Ung leder med sans for service

Publisert Sist oppdatert

- Jeg hadde egentlig tenkt til å bli barnevernspedagog, forteller den blide og utadvendte 33-åringen som mottok den høythengende prisen den 13. september i fjor.

Kåringen skjedde under HSMAI Reiselivsdagen, og sammen med hotellsjef på Engsø gård, Randi Schmidt, som fikk prisen som ”Årets Unge Leder i Reiselivet” mottok hun hederen i skarp konkurranse med seks andre dyktige, unge ledere.

Gleder seg

Premien er reise til New York og et to uker langt opphold ved Cornell University – School of Hotell Administration i juni, en tur Tonning ser frem til selv om det trolig blir alt annet enn ferie.
- Jeg gleder meg utrolig, selv om det blir et hardt og krevende kurs, sier hun.

I tillegg til å få treffe folk fra hele verden, regner hun med at det blir en del inspirerende turer rundt til hoteller, restauranter og barer. Hun legger ikke skjul på at hun er glad for utmerkelsen.
- Det betyr veldig, veldig mye. Det er en stor pris, og bare det å bli nominert er stort. Det er også et springbrett for karrieren.

Kristine Tonning trives best i en jobb der gjestene har høye forventninger.

Angrer ikke

Selv om det hele startet mer eller mindre tilfeldig, har Tonning allerede lang erfaring innen hotelledelse.
- En venninne av meg gikk på Swiss School of Hotel Management, og jeg fikk høre om de fantastiske reisene de var på, forteller hun. Det endte med at hun bestemte seg for å søke der selv, og venninnen hjalp henne med søknaden. Hun påpeker at det å velge studieretning er et vanskelig valg, som i stor grad avhenger av hvem som er der og kan komme med råd. Og det er ikke få som bommer.

Men selv om hun følte seg ung og usikker da hun for første gang flyttet hjemmefra for å begynne på studiene i Sveits rett etter videregående, er dette en avgjørelse hun ikke angrer på.

Service

Hun fikk fort smaken på fire- og femstjerners hoteller, og hun er klar på hvorfor.
- Gjestene er viktigst, og jeg liker godt at de får den beste servicen. Det er noe jeg setter pris på selv som gjest også. I tillegg er det kjekt når det er litt fint og ordentlig, sier hun.

Høflighet og vennlighet er viktig, og noe gjester forventer på et full service hotell. Dessuten kreves det litt ekstra av de ansatte, både når det gjelder planlegging, tilrettelegging og oppfølging.
- Alt skal gå på skinner, påpeker hun.

Etter å ha avsluttet den tre år lange utdannelsen gikk turen til London hvor hun arbeidet i fem år. Der var hun innom flere 5-stjerners hoteller, før hun reiste hjem til Bergen og begynte i jobben som kurs- og konferansesjef ved Clarion Hotel Admiral. Men hun steg raskt i gradene, og rakk både å jobbe som hotellsjef og driftssjef før en studievenninne tipset henne om jobben på Thonkjedens flaggskip i hovedstaden. Hun ble tilbudt jobben, og det tok ikke mer enn en måned før hun var i gang.

Tonning har det operative ansvaret for hotellet, og hun føler at hun fort fant tonen med adm. direktør Øivind Larstorp, med 32 år bak seg innen Thon-gruppen.

Utfordrende rekruttering

Generelt mener hun det er veldig viktig at alle de ansatte finner seg fort til rette, og finner plassen sin. Derfor er hun opptatt av at de nye får en ordentlig presentasjon på hotellet, og at kollegene inkluderer dem og drar dem med. Dette er noe man jobber mye med, for trives man i jobben, er det også stor sjanse for at man blir værende.

Det er 178 årsverk ved hotellet, og Tonning legger ikke skjul på at det kan være en utfordring å fylle alle stillingene. Spesielt er rekruttering av kvalifisert personale til kjøkken krevende. Derfor er det ekstra viktig å beholde de man har.

Samtidig synes hun det er viktig at de ansatte får mulighet til å utvikle seg og prøve nye ting.
- Thongruppen har ca 50 hoteller. Det er en haug av muligheter, så ønsker man å prøve seg i andres stillinger finnes det alltid andre utfordringer, sier hun.

Er seg selv

Tonning fikk sin første lederstilling allerede som 23-åring, og hun tror at en god utdannelse kombinert med hard jobbing og bevisste valg er mye av årsaken til at hun er der hun er i dag. Samtidig tror hun den viktigste egenskapen hun har som leder er å være seg selv. At hun både er utålmodig slik at ting blir gjort, men samtidig er tålmodig på en annen måte, mener hun også er en fordel.

- Og så er det veldig viktig å stille krav, deligere oppgaver, følge opp og være til stede.

Hotell Bristol ble bygget i 1916, og ble kjøpt av Thon i 1974. Det har 251 rom, inkludert 10 suiter. Rommene har vært gjennom en oppussingsrunde og mange bad er blitt renovert.
Samtidig som det er viktig å ta vare på den ærverdige stilen, er man opptatt av å tenke nytt. Et nytt kurssenter er under utbygging i underetasjen og vil stå ferdig i løpet av august 2008.

- Senteret blir veldig moderne, med mye glass, hvit parkett og deilige stoler, avslører hun.

Drømmer om Dubai

Selv om hun trives godt i jobben, og har nok av utfordringer og idéer å ta tak i, legger hun ikke skjul på at hun også har andre tanker for fremtiden. Å bli adm. direktør for Hotel Bristol hadde vært en fantastisk spennende jobb som jeg godt kunne tenke meg på sikt.
En annen drøm er å jobbe som hotelldirektør i Dubai.

-Jeg trives godt i Dubai. Det er et land i utvikling, med mye luksus. Servicen er fantastisk, og gjestene krever mye. Det hadde vært en spennende opplevelse, men bare for en periode, sier hun.

At hun på et tidspunkt velger å flytte hjem igjen til Bergen, ser hun heller ikke bort fra. Men hvis hun en dag skulle åpne sitt eget hotell, måtte det være et lite eksklusivt hotell i Italia eller Frankrike.
- Det hadde vært kjekt, men da skulle det være lite jobb og mye kos, sier hun.


 

Thumbnail Image: