F&B-direktør Johan Love Laursen skal gi bransjetalenter muligheten til å oppfylle restaurantdrømmene sine.

Lanserer uvanlig «pop up»-prosjekt:

Skal gi bransjetalenter sjansen til å skape sitt eget konsept

Thon Hotels tar et uvanlig grep for å løfte fram nye restaurantdrivere. – Kapital og risiko stopper mange. Vi vil gi dem muligheten til å skape noe uten økonomisk risiko.

Publisert Sist oppdatert

Thon Hotel Vika Atrium i Oslo har nylig gjennomgått en totalrenovering. Men de stopper ikke helt ennå. Nå skal Thon Hotels åpne en ny restaurant i bygget – men uten å drive den selv.

I stedet bygges det en restaurant som skal være fleksibel nok til å bytte konsept hvert halvannet år, da eksterne drivere inviteres til å utvikle og lede sitt eget konsept i hotellets lokale, med full støtte fra hotellkjeden.

Et unikt initiativ de håper kan være et springbrett for talenter i bransjen.

– Det finnes utrolig mange dyktige folk som har ideer, men som ikke tør eller har ressurser til å ta steget, sier Johan Love Laursen til Hotellmagasinet.

Den tidligere kokken og kjøkkensjefen er i dag Food & Beverage Director i Thon Hotels. Han er mannen bak ideen om å lansere en 18 måneders «pop up»-restaurant, der én aktør får drive sin egen restaurant midt i Oslo sentrum.

I første etasje på Thon Hotel Vika Atrium skal det nå bygges en restaurant som skal fornyes hver 18. måned.

Trygghet og frihet, men stadig endring

Driveren av restauranten ansettes hos Thon Hotels og får full frihet til å utforme sitt eget konsept, rekruttere sitt eget team og vil få ansvaret med å styre den daglige driften.

– De får kjenne på hvordan det er å drive sin egen restaurant. Alt fra personalhåndtering, økonomi, service og kvalitet – men uten den økonomiske risikoen, forklarer Laursen.

Hotellkjeden vil selv eie restauranten og dermed stille med topp moderne lokaler, tilgang til kjedens innkjøpsavtaler, markedsføringsstøtte og tett samarbeid med F&B-ledelsen.

– De nye lokalene er tenkt å ha 60–70 sitteplasser og skal bygges fleksibelt slik at nye konsepter enkelt kan flytte inn hvert halvannet år, sier F&B-direktøren.

Men når 18 måneder er omme, skal konseptet byttes ut.

– Uansett hvor suksessfullt det har vært, legger Laursen til og smiler.

– Det er hele ideen. Kommer du til Vika en gang hvert halvannet år, skal du møte en ny restaurantopplevelse. Vi ønsker å tilby gjestene en restaurant som fornyer seg sammen med markedet og tiden.

F&B-direktør Johan Love Laursen og resepsjonssjef Mathilde Breivik sørger for at vi får se lokalene som skal bli bygget om til en helt ny restaurant i Oslo sentrum.

Et springbrett for kokker og utviklere

Stillingen som restaurantdriver passer best for erfarne fagfolk som ønsker å bygge sin egen restaurant med profesjonell støtte.

Thon Hotel søker kandidater med minst fem års erfaring fra restaurantbransjen i Norden, gjerne med fagbrev som kokk eller tilsvarende bakgrunn.

De ser etter personer med kreativitet, lederegenskaper og gjennomføringsevne.

– Målet er å finne mennesker som brenner for faget og har en klar idé om hva de ønsker å skape. Dette er kanskje ikke et prosjekt for hvem som helst – det krever både lidenskap og struktur. Men vi tilbyr dem en unik mulighet til å skape noe eget, sier Laursen, som innrømmer at han er blitt kontaktet av flere som er interesserte allerede.

Og i tillegg til å rekruttere talenter i bransjen, understreker F&B-direktøren at det også vil være en fin måte å teste trender, hente innsikt og styrke kjedens totale kompetanse på mat og drikke.

– Hver ny driver legger igjen verdifull kunnskap. Hva fungerer? Hva vil gjestene ha? Hvordan kan vi videreutvikle restaurantene? Det vil være læring vi kan ta med oss videre, sier Laursen om å slippe til nye kandidater hver 18. måned.

De tidligere konferansefasilitetene like ved inngangen skal nå pusses opp til å bli en moderne restaurant, som skal kunne tilpasses ulike konsepter.
De tidligere møtelokalene like ved inngangen skal nå pusses opp til å bli en moderne restaurant, som skal kunne tilpasses ulike konsepter.
De tidligere møtelokalene like ved inngangen skal nå pusses opp til å bli en moderne restaurant, som skal kunne tilpasses ulike konsepter.

Muligheter for videre samarbeid

Selv om engasjementet er på 18 måneder, kan det også være med på å åpne dører internt i hotellkjeden for driverne.

– Vi åpner nye hoteller hvert år, og trenger stadig flere gode mat- og drikkekonsepter. Lykkes man i Vika Atrium, kan det bli starten på et lengre samarbeid. Vi håpe rå finne noen som både får vist seg fram og som kanskje blir med oss videre når vi videreutvikler oss, sier Laursen.

Med dette prosjektet tar Thon Hotels et offensivt grep for å stimulere til rekruttering, innovasjon og videre vekst i restaurantbransjen.

– Vi kan drift og systemer. Nå bruker vi den kompetansen til å løfte fram nye mennesker. Det er god rekruttering, god læring og forhåpentligvis god forretning, sier Laursen mens han viser oss hvor kjøkkenet skal bygges.

Byggingen starter i løpet av 2025, og den første «pop up»-restauranten skal åpne sommeren 2026. Søknadsprosessen for den første driveren er allerede i gang.

– I en perfekt verden har noen startet sin reise her, lyktes med konseptet sitt og blitt en del av Thon-familien, avslutter Laursen.

Johan Love Laursen viser oss hvordan møtelokalene skal bygges om til kjøkken og restaurant med en kapasitet på rundt 70 sitteplasser. Både kjøkkenet og restauranten har store vinduer ut mot gaten.
Powered by Labrador CMS