Desember er avgjørende for en rekke serveringssteder i Norge.

NHO Reiseliv:

– Omsetningen i desember legger grunnlaget for mange arbeidsplasser

Julebordtradisjonen står sterkt i Norge – særlig blant de unge. 52 prosent av befolkningen planlegger å gå på julebord i vinter, viser en ny undersøkelse.

Undersøkelsen er gjennomført av Kantar på oppdrag for NHO Reiseliv. Seks av ti legger julebordet til en restaurant, og to av tre deltar på julebord arrangert av jobben. 

– Julebordet er fortsatt en av årets viktigste sosiale tradisjoner i norsk arbeidsliv. Det handler ikke bare om mat og drikke, men om fellesskap, trivsel og lagånd, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv. 

Hun peker på at julebordsesongen er avgjørende for mange serveringssteder.

– Når folk samles til julebord, fylles restaurantene over hele landet. Omsetningen i desember legger grunnlaget for mange helårsarbeidsplasser i hotell- og serveringsnæringen, sier Krohn Devold.

Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

Desember mest populær 

Undersøkelsen viser at 68 prosent skal på julebord i desember og at 43 prosent planlegger julebord i november. Samtidig venter til og med seks prosent med julebordet til januar.

Samtidig kan NHO Reiseliv vise til en nedgang på seks prosentpoeng når det gjelder andelen som skal på julebord i år. Nedgangen skyldes først og fremst at flere enn tidligere er usikre på om de skal delta.

– Færre har planene helt klare før sesongen starter, men vi vet at mange bestemmer seg i siste liten, sier Krohn Devold.

– Julebordet er for mange et høydepunkt de ikke vil gå glipp av. De fleste medlemsbedriftene vi snakker med, forteller om bookingtall på nivå med fjoråret eller bedre. Noen steder er allerede så godt som fullbooket frem til jul. 

Tradisjonen lever og julelunsj er på frammarsj

Undersøkelsen viser at det er de yngste som er mest opptatt av julebord. Blant dem under 30 år, svarer 56 prosent at julebordet er en ganske eller svært viktig tradisjon. 

– Det er gledelig at de yngste setter pris på fellesskap og tradisjon. At så mange skal på julebord er et tegn på at sosialt samvær på jobb fortsatt har stor verdi i en digital tid, sier Krohn Devold.

Julelunsj har også blitt en tradisjon for noen. Og i år sier 29 prosent at de skal på julelunsj på en restaurant. 

– For mange bedrifter kommer julelunsjen i tillegg til julebordet. Kanskje har de julebord for hele jobben og julelunsj med avdelingen. Folk ønsker å bruke tid sammen med kolleger og venner, og aller helst på restaurant, sier Krohn Devold. 

Powered by Labrador CMS