Størst i Møre & Romsdal

Publisert Sist oppdatert

Direktør Børre Tangen ved Quality Hotel Alexandra sier han har et godt samarbeid med de andre hotellene i Molde.


Børre Tangen, direktør på Alexandra, er selvsagt svært fornøyd med utviklingen ved hans bedrift. 40-åringen kom fra Surnadal Hotell for tre år siden. Da hadde han vært direktør der i seks år og også jobbet ni år ved Britannia Hotel i Trondheim. Han har ikke hotellfagskole, men, som han sier ”livets skole” i tillegg til at han er utdannet servitør.

Fra 37 til 60 %
Gamle Alexandra Hotel ble bygget i 1883. Under bombingen i 1940 brant hotellet ned og først i 1950 kunne man igjen åpne dørene i et hotell som da var moderne for sin tid. Det er senere blitt utvidet en rekke ganger, men det har heldigvis ikke gått på bekostning av de ærverdige stuene. Her er det god, gammeldags hotellatmosfære i veggene. Det ble det lagt veldig stor vekt på å beholde også nå da stuene ble pusset opp ganske nylig.

I dag fremstår hotellet med god standard. Her er tilsammen 163 rom som også ble renovert som svar på Ricas storsatsning litt lenger vest for bysentrum.

- Vi driver med kurs og konferanser i større omfang nå enn tidligere. Vi har a la carte-restaurant, bar, pub. I 2001 tok Choice over etter at hotellet hadde vært i First-kjeden en del år. Og siden den gang har det bare gått oppover, smiler Børre Tangen.

- Da Choice tok over var beleggprosenten på under 40 – den var nede i 37 prosent på det laveste. I dag er tallet 60 prosent, forteller han.

Da beslutningen ble tatt om å bygge Seilet – og da det åpnet for fem år siden – var beleggsprosenten generelt i byen urovekkende lav. Og det var mange som var skeptiske til at Rica skulle bygge et så stort hotell, selv om dette falt sammen med Hydros gigantutbygging av Ormen Lange med anleggene på Nyhamna i nabokommunen Aukra.

- Det som har skjedd siden da er at destinasjonen Molde har hatt en voldsom vekst.

Det er klart at da Seilet ble planlagt og besluttet bygget ut så eierne av Alexandra at de måtte ta grep og gjøre noe for å møte den kommende konkurrenten. Det ble investert i alt 70 millioner kroner her på huset og alle rommene, fellesarealene, kurs- og konferansefacilitetene ble alt sammen renovert, forteller Tangen. Han forstetter:

58 mill. i omsetning

- Dette måtte gjøres for å møte konkurransen. Produktet Alexandra var på dette tidspunktet nedslitt. Konkurransen har utelukkende vært positiv – for alle! Nå fortsetter vi med å hele tiden holde standarden oppe. Vi er akkurat ferdig med renoveringen av Stuene og har brukt rundt fire millioner på de fire stuene og sørget for at de alle skal holdes i gammel og opprinnelig klassisk stil. Det er her sjelen i Alexandra ligger. Mange har gode føleleser for dette hotellet. Nå investerer vi i tillegg 6,5 millioner kroner i første etasje i resepsjonen. Vi skal bygge opp en ny bar og jazzklubb med scene. Den gamle nattklubben Alexis, eller XO eller Alexandrakjelleren – den har hatt mange navn – skal bli ny nå, smiler hotelldirektøren.

I tillegg vil fasaden ut mot Storgata få et lite løft i forbindelse med denne rehabiliteringen.

Alexandra er altså, til tross for, eller kanskje heller på grunn av Seilet, Møre og Romsdals største reiselivsbedrift med en omsetning i fjor på 58 millioner kroner. Seilet kommer tett bak med en noe lavere omsetning. Tangen håper at omsetningstallet skal bli høyere for ham og Alexandra i år.

- Vi har de to største reiselivsbedriftene i fylket liggende her i Molde det er opplagt en fordel. At Seilet kom har bare vært positivt for Molde. Det har ført til at folk utenfra ser på Molde som en mer attraktiv by å holde kurs og konferanser i enn tilfellet var før Seilet kom. Etter nybygget med Bjørnsonhuset har byen blitt i stand til å kunne arrangere langt større konferanser enn tidligere. Alle hotellene i byen avhengige av hverandre og vi samarbeider godt. Seilet hadde ikke kunnet drive større konferanser i byen uten de andre hotellene. De har 169 rom og Bjørnsonhuset har plass til 800 personer. Det sier seg selv at når det skal arrangeres en konferanse i Bjørnsonhuset er man avhengig av de andre hotellene også.

- Nå er anleggsperioden på Ormen Lange slutt. Blir det en nedtur nå?

Mer konferanser

- Jeg tror ikke det blir noen nedtur, men det kommer nok til å flate ut litt. Men dette gir oss muligheter på andre områder. Vi må satse enda hardere på kurs og konferanse. Vi skal i alle fall satse mer på det. Miksen nå har gått på mer forretningstrafikk i forhold til kurs- og konferansedelen. Nå har vi hatt litt mindre til Ormen nå i høst, men bedre på kurs- og konferanser. Det markedet har tatt seg opp igjen. Men det er klart at når mange tusen romdøgn detter bort ett år så går det ikke av seg selv å fylle dem opp igjen. Det må gjøres en enda tøffere jobb og en enda mer aktiv jobb ute i markedet. Og da kommer dette med at vi må samarbeide her i byen. Vi må selge byen som destinasjon sammen i tillegg til at vi hver for oss selger hvert vårt hotell.

Flyplassen i Molde forlenges akkurat i disse dager. Det betyr at man ikke, som man har vært nødt til til nå, behøver å redusere flystørrelsene til Molde om vinteren. Det betyr også at større maskiner med flere seter kan ta av og lande på Årø flyplass. Men likevel har det vært antydet at SAS – som er eneste operatør på Molde – vil kunne redusere antallet flyginger på byen nå som trafikken til Ormen Lange-anlegget er vesentlig redusert. Her ser Børre Tangen en ekstra utfordring i tiden som kommer.

- Det er klart det er av veldig stor betydning at vi har en høy regularitet på Årø. Og at vi beholder de flyavgangene vi har. Skulle det bli færre maskiner til og fra Oslo vil det ha negativ innvirkning på hotellmarkedet i Molde. Det har vært en utfordring dette med at det stadig har vært fulle fly under utbyggingsperioden på Nyhamna. Derfor må vi nå, sammen med flyselskapene, ha fokus på Molde som kurs- og konferanseby. Jo mer kurs og konferanser vi selger desto mer flybilletter selger SAS. Vi har en felles interesse der, sier Børre Tangen som er glad for at Molde Næringsforum er på banen og jobber aktivt for å beholde en høy regularitet på flyene. Han viser også til at det er ikke bare Ormen Lange som har trukket til seg stor trafikk, men at stort sett alt annet næringsliv i regionen også går veldig bra.

- Næringslivet går ”som hakka møkk” og det bidrar til at vi trenger den flykapasiteten vi allerede har, sier han.

I kampen om turistskipanløp har Molde ”tapt” vis-à-vis Ålesund som har adskillig flere anløp enn romsdalsbyen. Hotellnæringen har ikke stor omsetning som direkte følge av denne trafikken, mener Tangen, men den er viktig for å skape liv og røre i byen.

- Hvordan er situasjonen for hotellbransjen i Molde og ti år?

Tangen smiler:

Flere utvidelser

- Det er vanskelig å spå! Er det noe som endrer seg fort så er det hverdagen! Det kommer an på hvem som er smartest. Hvis vi klarer å holde sammen og tenke destinasjon og ikke sitte på hvert vårt nes og skue på konkurrentene i byen så vil Molde ha gode fremtidsutsikter. Det er en destinasjon som har veldig mye å by på i tillegg til at vi har et svært godt utbygget hotellprodukt. Stikkord er Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien. Alle hotellene her er bra. Og vi har lokale aktører som tenker positivt på utvikling av byen, sier Tangen og viser til at Thon Hotel Molde, Fjordstuene Hotell og Rica Seilet skal alle utvide. Sistnevnte skal gjøre det i forbindelse med byggingen av et kjempestort badeland i tilknytning til hotellet. I alt er det rundt 520 rom i byen i dag. Thon utvider nå med 85 nye rom, Fjordstuene rundt 30 og Seilet med 50-60. Da begynner tallet å nærme seg 700 rom. Det skal dessuten investeres 300 millioner kroner i et nytt kulturhus midt i byen som skal huse institusjoner som Molde International Jazzfestival, Teatret Vårt og Bjørnsonfestivalen blant mye annet. Byens politiske målsetting er å øke folketallet fra snaue 25.000 innbyggere nå til 30.000 i løpet av de neste årene.

- Det er veldig viktig for en så liten by at alle vil – at næringslivet vil. Så derfor tror jeg det går bra på lang sikt. Det kommer selvsagt også til å være avhengig av hva som skjer i markedet generelt i hele landet. De siste årene er det bygget ut utrolig mange hotellrom i hele landet og en ting er sikkert: Etter enhver opptur kommer det en nedtur.

- Og da er spørsmålet hvem som er sterkest til å være med på den, sier Børre Tangen.

 

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS