Ønsker felles markedsføring og bedre service
Bransjen ønsker også at internasjonal markedsføring skal få førsteprioritet fra Innovasjon Norge. Nesten 60 prosent mener dette, mens 25 prosent vil ha hovedfokus på produktutvikling i Norge.
- På spørsmål om hva som er det viktigste norsk reiselivsbransjen må bli bedre på, kommer felles markedsføring og bedre service- og kundebehandling høyest på listen, sier generalsekretær Ingunn hofseth i HSMAI Norge, i en pressemelding. Hun leder reiselivsorganisasjonen som teller 1.500 medlemmer innen norsk reiseliv.
- Dette er en temperaturmåling blant våre medlemmer - og signalene fra bransjen indikerer at det er et ønske om et samlet løft innenfor disse sentrale utfordringene for reiselivet, sier Ingunn Hofseth. Hun presenterte disse tallene på konferansen HSMAI Reiselivsdagen 2005 i Oslo tirsdag 27. september.
Her er tallene fra undersøkelsen:
Felles markedsføring 31,9 %
Mer tilrettelagte opplevelser 15,9 %
Ta i bruk naturen i langt større grad: 6,3 %
Satse mer på by-destinasjoner: 3,6 %
Annet: 3,1 %
Internasjonal markedsføring: 58,7 %
Produktuvikling i Norge: 24,4 %
Lønnsomheten i norsk reiselivsnæring: 16,9 %