Norske Vandrerhjem med 17 % økning i juni
Alt tyder på at det er generell nedgang for overnattingsbransjen og derfor er dette ekstra gledelig. Selvsagt kan noe skyldes finanskrisen, men vi har også stor tro på at folk har funnet ut at dette er sosialt, komfortabelt og en god måte å overnatte på sier markedssjefen.
Flest nordmenn og flere medlemmer
Antallet utenlandske overnattinger har økt med 9%, og disse utgjør i juni 49% av totalen. Det norske markedet har økt voldsomt og overgår juni i fjor med hele 25%. Dette ser vi også på antall medlemskap i organisasjonen hvor vi også har hatt en flott utvikling denne sommeren.
Online booking:
Via internett på Hostelling Internationals og Norske Vandrerhjems hjemmesider har vi en økning på antall bookinger gjort i juni på hele 34% i forhold til fjoråret.
NHO Reiseliv og Innovasjon Norge ser trenden
Det er gledelig at mange turister finner veien til norske vandrerhjem. Dette er en tradisjonsrik overnattingsform som gir gjestene en unik mulighet til å komme i kontakt med andre på reisefot. De gode tallene befester også NHO Reiselivs inntrykk når det gjelder overnattingsmarkedet, hvor turistene i større grad enn tidligere velger rimeligere overnattingsalternativer og er generelt mer prisbevisst i valg av ferieform, sier Knut Almquist, administrerende direktør i NHO Reiseliv
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge mener at unge mennesker som bor på vandrerhjem faktisk kan bidra til å bedre folks oppfatning av Norge som dyrt ferieland.