Kommer endelig stjernene?
Systemet er utarbeidet av NHO Reiseliv. Det innholder spesifikke kriterier for å tildele hotellene fra én til fem stjerner, og en teknisk løsning som gjør det lett for hotellene å bli stjernemerket.
– Systemet er internasjonalt banebrytende og vil bli et eksempel til etterfølgelse i andre land i Europa. Vi vet at flere land allerede er i gang med å forbedre sitt eget system basert på det arbeidet som nå er lagt ned i det nye norske systemet , sier Giske.
Den nye graderingen legger blant annet vekt på miljø, service og fleksibilitet. Gjestenes syn skal også telle med.
– Et hotell kan miste en stjerne hvis gjestene er misfornøyde. Dette er nytt, sammenlignet med tilsvarende system i Europa, sier Giske.
Systemet vil representere en betydelig forankring av hotellenes arbeid med egen kvalitet, og forbedrer hotellgjestenes mulighet til å vite hva de kan forvente av de enkelte hotellene før de bestiller opphold.
– Det er på høy tid at også Norge får et nasjonalt kvalitetssikringssystem for hotellbransjen på plass. Jeg ser derfor frem til at systemet blir satt i drift, sier Giske.