Alle overnattingstilbud på ett sted

Publisert Sist oppdatert

Siden 1997 har Hotel-Link hjulpet firmaer av alle slag til å finne det riktige hotellet til sine arrangement, enten det er kurs, konferanser, møter eller vanlige overnattinger. Kundene sender en forespørsel hvor de legger inn sine behov når det gjelder overnatting, møtelokaler og andre fasiliteter via skjema på nettsiden, e-post eller telefon, hvoretter Hotel-Link undersøker kapasitet og priser hos de forskjellige hotellene, og gir tilbakemelding om forskjellige alternativer.

Samme pris

Firmaet kan også ta seg av den praktiske biten rundt bookingen, og for en håndfull av de største kundene har man også utviklet en egen påmeldingsløsning, der den enkelte deltaker kan gå inn og melde seg på til kurs og konferanser på egenhånd. Det letter naturlig nok administrasjonsarbeidet for kundene når det er snakk om arrangementer med mange deltakere. Akkurat denne tjenesten er det bedriftskundene som betaler for, men ellers fungerer Hotel-Link som en forlenget salgsarm for hotellene. Firmaet får provisjon fra det hotellet som får bestillingen, mens kunden er garantert samme pris som hvis de hadde kontaktet hotellet direkte.

Ifølge hotell- og konferansemegler Knut Flaten har firmaets utvikling fulgt oppgangen i AS Norge og hotellbransjen generelt, i et samfunn der etter hvert ”alle” har kurs og konferanser.

- Og vi regner med fortsatt oppgang i 2008, sier han.

Vil samle alle

Men i desember sist år lanserte firmaet sin nye nettportal, www.hotellink.no, som også henvender seg til privatpersoner. Dette er en stor satsing, der målet er å samle alt av norske overnattingssteder på ett sted – enten det er store kjedehoteller, frittstående hoteller, campingplasser eller vandrerhjem. I ro og mak kan man legge inn søk på det området man vil besøke, og få opp det som finnes av overnattingssteder. Mange er allerede registrert, men det er fortsatt huller å fylle før alt er på plass. Noe det enkelte overnattingssted naturligvis kan bidra til at skjer.

- Med rubbel og bit regner vi med at det blir rundt 1000 steder, sier Flaten.

Slik det er i dag, er det gratis for hotellene å ha informasjon liggende på nettstedet, mens Hotel-Link får provisjon på den enkelte bookingen fra de hotellene som firmaet har avtale med. Per i dag registreres bestillinger som kommer inn via Hotellink.no i bookingsystemene til 3-4 kjedehoteller, mens resten av forespørslene går direkte til hotellene. Hva som legges ut av informasjon er basert på de ulike overnattingsstedenes ønsker. Kundene kan finne både beskrivelse av stedet, bildegallerier og kart samt info om betaling, kapasitet og fasiliteter. Dette er også et nyttig verktøy for bedriftskunder som på en grei måte kan finne frem til og booke individuelle overnattinger selv, i stedet for at forespørselen skal gå via de ansatte hos Hotel-Link. Antall besøk på nettsiden øker stadig.

- Vi har en målsetning om å bli den største, beste og mest informative portalen av sitt slag, sier Flaten.

Går man inn på siden kan man også søke seg frem til hoteller i alle andre verdenshjørner, gjennom en avtale med Hotell Pronto i London.

- Det som er viktig er at den prisen kunden får oppgitt når man søker på nettsiden, er den riktige prisen. Da vil det ikke komme ekstra utgifter som avgifter i tillegg, sier han.

Hotellink har fått mye positiv tilbakemelding på nettsiden, ikke minst fra mindre hoteller som har fått en ny plattform å markedsføre seg på. Ifølge Flaten er det bare et fåtall som ikke ønsker blest om sitt overnattingstilbud og dermed ikke ønsker å profilere seg på nettsiden.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS