SATSER: Axel Steinbach i Marriott International har stor tro på det nordiske markedet. Snart åpner hotellkjeden hoteller i Tromsø, København og Stockholm.

Marriott International: – Vi skal fortsette den nordiske satsingen

Hotellkjeden med spennende grep i København.

Publisert Sist oppdatert

Nylig fortalte forretningsmannen Christian Ringnes til Hotellmagasinet hvorfor ikke flere utenlandske hotellkjeder satser i Norge.

Marriott International er en av dem som hadde likt å se flere av sine hoteller på norsk jord.

– Det er ingen hemmelighet at det er et par kjeder som dominerer det norske markedet. Det er ikke umulig for utenlandske hotellkjeder å finne plass i det norske markedet, men det er vanskelig og tar tid. Oslo er veldig interessant, men det er veldig vanskelig å finne lokaler med riktig og god beliggenhet i hovedstaden, sier utviklingsdirektør i Marriott International, Axel Steinbach (34), til Hotellmagasinet.

Stor etterspørsel

34-åringen forteller at de har 25 hoteller i sin nordiske portefølje, og 24 av disse er franchise. Bare i Norge har Moxy Hotels tre hoteller: Bergen, på Hellerudsletta utenfor Oslo og snart i Tromsø.

Hotellrådgiver Anders Vatne uttalte til Hotellmagasinet at han mottar flere henvendelser fra utenlandske aktører som ønsker å slå seg opp i Norge.

– Våre hotell i Norden går veldig bra, men jeg skulle ønske å se et Marriott-hotell, som er selve signalmerket for Marriott International, i Norge. Vi opplever stor etterspørsel etter våre utvalgte merkevarer som er både rimeligere å bygge og drifte. Moxy Hotels fungerer godt i Norge, og vi har mange partnere som ønsker å jobbe for oss, forteller Steinbach.

Storsatsing i København

Marriott-kjeden har 8300 hoteller på verdensbasis og 177 millioner medlemmer. Bare i Norden har kjeden 1 million medlemmer.

– Vi skal fortsette satsingen i Norden. Foruten Tromsø skal vi ha tre nyåpninger i Norden i år; to hoteller i København og ett i Stockholm. Hotellene i København blir helt spesielle med to hoteller under samme tak, Fairfield by Marriott og Residence Inn by Marriott. Og førstnevnte blir det første Fairfield by Marriott-hotellet i Europa, Midtøsten og Afrika. Hotellene har to ulike brand og innganger, og det blir totalt 320 rom. København er svært populært, og hotellene oppnår godt belegg, forteller Steinbach.

Powered by Labrador CMS