Bærekraft på menyen

Bærekraft på menyen

Med ansettelsen av Kunal Pandey som Food Services Director sender Haut Nordic Facility Services AS et tydelig signal om at bærekraft blir en rød tråd i utviklingen av selskapets mat- og restauranttilbud.

Kunal Pandey hadde 17 års erfaring fra restaurant, hotell og facility i Norge, Storbritannia og Frankrike da han begynte i Haut Nordic Facility Services tidligere i høst. Nå har han det overordnete ansvaret for å utvikle og gjennomføre selskapet nye restaurant- og matkonsepter.

Hele verdikjeden

– Jeg er ydmyk og stolt over å få denne muligheten. Vi skal sikte høyt og sammen skape konsepter som inspirerer, utfordrer og holder verdensklassenivå. Klarer vi det, vil vi også lykkes med å tiltrekke oss nye kunder og vokse. Ja, det er stort mål, og vi skal nå det ved å følge en enkel, men konkret og ufravikelig slagplan som er tuftet på bærekraft, sier Pandey, som tidligere har jobbet for blant annet Nordic Choice, One& Only og ISS.

Pandey tror at det i servicebransjen knytter seg en del misforståelser til bærekraft-begrepet. Mens mange automatisk assosierer bærekraft med «miljø», har Pandey en mer helhetlig tilnærming.

– For meg er bærekraft en integrert del av hele verdikjeden; fra bonden som produserer maten, til når vi serverer den. Det handler om tilgang på de beste norske råvarene, å samarbeide med ansvarsfulle leverandører og engasjere alle ansatte til å velge løsninger som sikrer en bærekraftig utvikling. 

Kreative løsninger

Administrerende direktør Olav Langli i Haut Nordic Facility Services er overbevist om at Pandey vil spille en viktig og innovativ rolle i selskapets tjenestetilbud.

– Jeg er imponert av hvordan Pandey hele tiden oppdaterer seg på nye mattrender og serverer nye attraktive konsepter innen menyer, kantinedrift, restaurant og kaffebarer. Gjennom dette har han klart å konseptuere en stor variasjon innen ulike spisesteder i kontorbygg.

Langli trekker særlig fram Kunals fokus på bærekraft innenfor kjøkken og restaurantdrift.

– Han utvikler kontinuerlig menytilpasninger og -konstruksjoner for å kunne bruke alle råvarer som kjøpes inn. Samtidig som han alltid har kreative løsninger for etterbruk av overskuddsmat. Resultatet blir bærekraftig matservering der kast av mat er reduseres til et minimum.

Foruten å ha planer for blant annet bruk av råvarer og menykonsepter, har Kunal også klare ambisjoner om å involvere både ansatte og kunder på en mer aktiv måte.

– Jeg ser for meg at vi skal utvikle et kunnskapssenter som tar utgangspunkt i bærekraft. Gjennom skreddersøm skal vi skape brukeropplevelser der som sprer kunnskap og kreativitet, og som engasjerer flere til å ta bevisste valg, sier Kunal.

Til toppen