Tenk helhet, vær vertskap

Publisert Sist oppdatert

























Guri Sjetne er driftsdrirektør på Rica Hamar Hotel på Olrud utenfor Hamar og har tidligere hatt sitt utgangspunkt fra salg. Den oppgaven har hun ikke helt lagt fra seg.

– Tenk helhet ikke isolert å tjenesten du selger, sier Guri Sjetne og mener at hun gjennom å selge by destinasjon får mye bedre resultater.

– Et hotell er et hotell om du ikke er veldig spesiell, derfor må du selge helhetsopplevelsen ved en destinasjon, fortsetter hun.

Rica Hamar Hotel har 176 rom i tillegg til egen restaurant og bar. Hotellet har konferanse kapasitet alene til 450 kursdeltagere, har egen parkering sauna og svømmebasseng. Hotellet selger sine kurs og konferanse fasiliteter blant annet sammen med andre opplevelser i regionen og gjennom å promotere nærheten til jernbanen (4 kilometer), Gardermoen 78 kilometer og Oslo. Med åpning av ny vei mellom Hamar og Oslo blir avstanden mindre og nærheten større i fremtiden.

Muligheter

Gjennom å ha oversikt over regionens muligheter og samarbeid med andre aktører selger hotellet opplevelser for regionen.

– Vi har samarbeid med forskjellige aktører. Dette kan være samarbeid med mindre steder som tilbyr produkter etter skreddersøm. Mindre gårdstilbud som har unike stuer, eller godt etablerte gårdstilbydere ala Hoel Gård eller Simenstad Gård. Hotellet står for regien, logistikk og kvalitetssikring og sørger for at filosofien bak det gode vertskapet blir videreført hos våre samarbeidspartnere. I tillegg har vi jo Vikingskipet, golf, Skiblander, forskjellige event selskaper og en del andre som vi samarbeider med, slik at vi kan tilby og skreddersy etter kundens ønske, forteller Guri Sjetne

Vertskap

For å selge en opplevelse, må vi ta vertskapsrollen på alvor. Kunden ønsker å oppleve noe mer, men for å få til det, må vi være villige til å gi litt. Vi på Rica Hamar hotell påtar oss vertskapsrollen. Vi ønsker kunden velkommen, organiserer transport, gjør avtaler og sørger for å legge en plan og et program som fungerer, slik at kunden får en god opplevelse hos oss. Selv om hotellet ikke har fortjeneste på andre sine varer og tjenester, tror vi at den gode opplevelsen og den tryggheten vi skaper hos kunden, får dem til å komme tilbake, forteller en optimistisk driftsdirektør og forteller at over 70 prosent av konferansene kommer igjen år etter år.

Rause i matfatet

Hotellet har selv satset på matopplevelse.

– Et hotellrom er gjerne et rom, som selvfølgelig skal være rent og pent, men et hotellrom skiller seg lite fra hotell til hotell forteller Guri Sjetne.

– Vi har derfor jobbet mye med vårt eget matkonsept, som vi mener er unikt for oss. Kortreist mat har vi jobbet lenge med og vi tilbyr mange lokale og ferske råvare og svært lite halvfabrikat. Hos oss er vi rause i matfatet. Det at det er nok mat på bordet kjennetegner hedemarksregionen, forteller Sjetne og forteller at de gjerne tilbyr en konferanse som skal spise middag ved hotellet en seks sju forskjellige menyer de kan velge imellom. Det er god service.

Hotellet har bygget sitt eget event kjøkken eller sanserom som det blir kalt. Her kan gjestene få lage sin egen mat sammen med en profesjonell kokk eller gå på kurs i for eksempel. lefsebaking. Dette kjøkkenet er en aktivitet som har vært svært populær og hvor pågangen har vært stor både fra kurs og konferansegjester som får et sosialt matlagingskurs i tillegg til det faglige påfyllet de egentlig kom for. Pågangen er stor fra flere lokale grupper som har benyttet denne muligheten til å bli kjent på en annen måte.

Største konferansen

Bohuskjeden har blant annet en stor internmesse på Hamar hvert år og det arrangementet er et av de største som går av stabelen i Hamarregionen, om en ser bort fra idrettsarrangementene som skjer i området. Den har vært på Hamar de siste fem årene og Guri Sjetne er primus motor for et arrangement som kommer hele området til gode. Bohusarrangementet benytter om lag 2500 sengeplasser. Nestent alle sengeplassene på hotellene på Hamar går til dette arrangementet

– Jeg er også fokusert på at vi tjener på det vi gjør, men om vi er litt rause også her, tror jeg vi tar det igjen på fornøyde kunder som kommer igjen, forteller hun og bekrefter at også samarbeidspartnerne er med på å tenke slik.

Andre arrangementer

Hotellet baserer mye av sin virksomhet på konferanse og har en gjennomsnittlig beleggsprosent på i underkant av 60 prosent.

– Det er 53 søndager i året og da er det veldig liten aktivitet her, innrømmer Sjetne. Hun forteller at Hamarregionen er flinke til å søke om forskjellige type arrangementer og at dialog med de forskjellige arrangørene ofte skaper en vinn/vinn situasjon, hvor de også er flinke til å støtte de lokale organisasjonene.

– Ellers har vi mange kursholdere som kommer igjen og igjen fordi de trives, føler seg trygge og ivaretatte og er kjent her. I tillegg har vi selvfølgelig en del bedriftskonferanser, næringsliv og forbund. Kurs- og konferansene er både offentlige og private..

Ja mennesker

– For oss er vertskapsrollen ekstremt viktig, og her på hotellet er vi en gjeng ansatte som er utpregede JA mennesker og hvor ingenting er umulig. Vi har vilje til å løse utfordringene sammen med kunden og har et bra samspill mellom oss ansatte, forteller Guri Sjetne. Hotellmagasinets utskremte kan gå god for at Guri Sjetne er stolt av det mannskapet hun representerer og som hun også benytter når hun selger hotellets tjenester.

– Vi tar vare på kunden, sørger for at det er trygt å godt og nøye planlagt, slik at alt går etter planen, sier Guri Sjetne, og avslutter med å si at – Her er det alltid hjelp å få.

Thumbnail Image: