Bransjeleder Geir Vik for reiseliv i Virke er en av de som ber om et hastemøte med næringsministeren.

Mener kraftig budsjettkutt truer Norges posisjon som reisemål

– Helgens budsjettforlik mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt innebærer et kraftig tilbakeslag for norsk reiseliv, sier Geir Vik i Virke Reiseliv.

Det foreslåtte statsbudsjettet for 2026 setter norsk reiseliv under betydelig press. I budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt reduseres midlene til internasjonal markedsføring av Norge som reisemål fra 205 til 105 millioner kroner.

Kuttet på nær 100 millioner kroner innebærer tilnærmet en halvering av innsatsen – og møter skarp kritikk i reiselivet.

– Bevilgningene til Innovasjon Norge halveres, med et kutt på 100 millioner kroner i ordninger som har vært avgjørende for næringsutvikling og markedsføring av Norge som reisemål. Dette skjer til tross for tidligere politiske signaler om at reiseliv skal være en satsingsnæring for fremtiden.

Et brudd med ambisjonene

Regjeringen har tidligere pekt på reiseliv som en satsingsnæring med potensial for vekst og verdiskaping i hele landet.

Vik mener de foreslåtte kuttene står i sterk kontrast til disse signalene. Reiselivet har de siste årene opplevd solid vekst, men mangler fortsatt robust inntjening og stabil aktivitet gjennom året.

– Reiselivsnæringen har hatt god vekst de siste årene, men sliter fortsatt med lave driftsmarginer og store sesongvariasjoner, sier Vik.

– Ambisjonen har vært å utvikle næringen, tiltrekke nye målgrupper og spre trafikken til hele landet – hele året. Med de foreslåtte kuttene svekkes muligheten til å nå disse målene. Dette er et tap-tap for næringslivet og «Distrikts-Norge».

Han understreker at Innovasjon Norge har hatt en nøkkelrolle i kompetansebygging, næringsutvikling og internasjonal markedsføring av Norge.

– Nå må næringen forberede seg på et helt annerledes Innovasjon Norge i årene som kommer, hevder Vik.

Geir Vik mener konsekvensene kan bli dramatiske for norsk reiseliv.

Konsekvensene kan bli dramatiske

For en næring som konkurrerer i et stadig tøffere internasjonalt marked, er forutsigbarhet og markedsløft helt avgjørende.

Når ressursene strupes, frykter Vik at Norge vil miste terreng, både i synlighet og i evnen til å utvikle bærekraftig, lønnsom reiselivsvirksomhet.

– Med mindre midler til strategisk markedsføring risikerer vi at markedsføringen av Norge i større grad overlates til KI-motorer (kunstig intelligens) og globale aktører som Expedia og Booking.com, sier Vik.

– Konsekvensen er svekket nasjonal kontroll over merkevaren «Norge», fare for ukontrollert vekst til destinasjoner som allerede har kapasitetsutfordringer, mens andre områder taper.

Bransjeorganisasjonene Virke Reiseliv, NHO Reiseliv og Norsk Reiseliv har bedt om et hastemøte med næringsministeren for å diskutere konsekvensene av kuttene som nå foreligger.

Powered by Labrador CMS