Høy og feil musikk

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder Thomas Edvardsen hos Eivind H. Solberg AS har mange restauranter og hoteller på kundelisten. Han kjenner til så altfor mange verter som tar for lett på bakgrunnsmusikkens betydning for totalopplevelsen av spisestedet.

– En restaurant kan bli ødelagt i løpet av en helg, konstaterer Edvardsen.

– Noen tror det bare er å sette en radio i hjørnet og stille inn på P4, og glemmer at et godt spisested ikke bare setter sammen en god meny, men også lydbilde.

GRELT EKSEMPEL

Musikk og lyd er en viktig profilbygger, og det handler mye om psykologi. Effekten av riktig lydbilde må ikke undervurderes. Thomas Edvardsen kan riktignok ikke peke på eksempler der virksomheten har gått dukken, men at flere kunne fått bedre økonomi ved en annen lydprofil, det er han ikke i tvil om.

– Musikk er ett virkemiddel for å få kunder til å bli lenger, trives og bidra til økt omsetning, sier han.

– Et tankevekkende og grelt eksempel er en restaurant som brukte gratis Spotify, som for det første ikke er tillatt å bruke i kommersiell sammenheng. Like ille var det at stedet mistet all kontroll på hva gjestene fikk høre, også reklameinnslagene selvsagt. I dette tilfellet fikk spisestedet reklame for konkurrerende virksomhet inn i lokalet.

En vanlig feil på restauranter, kafeer og hoteller er å overse lydbildets betydning for gjestenes velvære. (Ill.foto fra tilfeldig valgt sted)



– Stedet hadde ikke utgifter til musikk, men ingen vet hva de tapte.

Edvardsens firma er for en stor del tuftet nettopp på dette problemet.

ULIKE FORVENTNINGER

Den vanligste feilen mange gjør, er å overse lydbildets betydning for gjestenes velvære. Mange overlater kontrollen over musikkrepertoaret til ansatte, og lar bokstavelig talt tilfeldighetenes spill få råde.

– Og dette er for viktig til at ansatte skal få høre musikken de liker. De unge ansatte som er på jobb den dagen synes nok de spiller verdens kuleste musikk, men det er ikke sikkert gjestene er enig, sier Edvardsen.

– For å få lydmiljøet man ønsker og som passer stedets profil, må man plukke den riktige musikken og den må spilles på riktig volum. Det er ulike forventninger på Hard Rock Café og Lofoten Fiskerestaurant.

– Mange steder vil gjestene prate sammen eller lese en avis i fred og ro, og det må tas hensyn til.

Edvardsen legger til at alle steder har anledning til å låse et spillesystem, slik at ingen kan overstyre musikkvalget. Alle bør i det minste sørge for det, tilføyer han.

– Burde dette være tema for Hellstrøm når han rydder opp?

– Ja, spisestedets atmosfære i det store og hele burde han opplagt interessere seg for. Det hjelper lite om maten smaker bra for en besøkende pensjonistgruppe, hvis retten ledsages av AC/DC.

Flere kontrollører

Det er en del å passe på for overnattings- og serveringssteder som ”serverer” lyd til gjestene. Det er to interessegrupper som under visse forutsetninger har krav på vederlag, nemlig komponist/tekstforfatter og utøver/produsent. Men det er tre organisasjoner som står for innkrevingen og det er de flinke til:

Tono forvalter rettigheter og vern som opphavsmenn har gjennom Lov om opphavsrett til åndsverk. Verket gjøres tilgjengelig for allmennheten når det fremføres utenfor det private område, som for eksempel overnattings- eller serveringssteder.

Gramo er en organisasjon som er sammensatt av rettighetshavere til lydopptak, inkludert musikere og produsenter. Med hjemmel i Åndsverksloven har organisasjonen rett til å innkreve vederlag for såkalt videresending av lydopptak til allmennheten.

IFPI Norge er en bransjeorganisasjon for plateselskapene og ivaretar deres rettigheter. I deres virksomhet inngår å kontrollere at musikk ikke brukes i strid med åndsverksloven.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS