Ølsalget øker igjen

For første gangen på fire år økte salget av øl i Norge i 2013. 

Publisert Sist oppdatert

Etter totalt 12 prosent nedgang de siste 4 årene økte salget med 1,5 prosent sist år.

Det er småbryggeriene som har den største økningen med 36,8 prosent til sammen, men også mange etablerte bryggerier hadde positive tall i 2013.

– Det virker som trenden har snudd. Ølet har gjort inntog på fine restauranter og middagsbord. Stadig flere blir oppmerksomme på mangfoldet, og mange ønsker drikker med mindre alkohol enn vin, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Nome peker på to markante tendenser det siste året:

I likhet med internasjonale trender øker alkoholfritt- og lettøl med henholdsvis 5,7 og 5,1 prosent. I sammenheng med det økte helsefokuset ønsker mange smaken av øl, men med minst mulig alkohol.

Bryggeriforeningen tror derfor at potensialet for alkoholfritt og svakt øl er stort. 

– Dersom bryggeriene får anledning til å utvikle nye alkoholfrie øltyper og samtidig markedsføre dem under de kjente bryggerinavnene, vil salget øke, hevder Nome. 

Han viser til Spania, der alkoholfritt øl har blitt en populær ungdomsdrikk og står for 10 prosent av alt ølsalget. I dag er det forbudt å reklamere for alkoholfritt øl under merkenavn som Ringes, Hansa, Aass og Mack i Norge.

En annen tendens er økningen i salget av sterkøl. Sterkøl utgjør bare 1,3 prosent av det samlede ølsalget, men økte sin andel med hele 48 prosent i 2013.

– Dette er kostbart øl som drikkes for smakens skyld, og mangfoldet har eksplodert på noen få år. Interessen for sterkøl er uttrykk for «den nye ølkulturen», der det handler om smak og opplevelse, ikke om å drikke mest mulig, fortsetter Nome.

– Øl er en drikk som nordmenn har nytt i 3000 år, og nå er mangfoldet større enn noen gang. Det matcher en mat- og drikketrend der tradisjon, opprinnelse, særegenhet og betydningen av at maten er kortreist, står sterkt.